هدف

هدف واقعی چیست؟


اصطلاح “target” این روزها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به حدی که تعیین اهداف امری بسیار مشکل است.

آیا تصمیمات و آرزوها همان اهداف هستند؟ چرا باید در زندگی هدفگذاری کنیم؟ بر اساس تحقیقات انجام شده توسط روانشناسان و مشاور های شغلی در دانشگاه دومینیکن کالیفرنیا، رابطه واضحی بین تعیین اهداف و دستیابی به موفقیت وجود دارد.

در صورتی که شما روی یک هدف مشخص تمرکز کنید، انجام این کار پس از مدتی باعث خواهد شد تا شما باورها و عادت های تازه ای را در خود ایجاد کنید.

اما برای رسیدن به مقصد و تعیین درست هدف در زندگی نیاز به برنامه ریزی دقیق و همینطور پشتکار فراوان همراه با صبر نیاز است. با مطالعه کامل این مقاله از سایت دکه سبز آگاهی خوبی در هدفگذاری به دست خواهید آورد.

به صورت کلی هدف چیست و چه مفهومی دارد؟

قبل از اینکه بتوانید اهدافی را ایجاد کنید، ابتدا باید با مفهوم کلی آشنا شوید. هدف و یا همان آرمان چیزی است که می خواهید به آن برسید و یا نتیجه مطلوبی است که شما یا گروهی از دیگران برای رسیدن به آن برنامه ریزی کرده و متعهد می شوید.

به زبان ساده، هدف، خواسته ای است با علاقه بسیار زیاد که شخص تمایل دارد برای رسیدن به آن هرکاری را انجام دهد. بیشتر مردم جهان دارای هدف و آرمان خاصی نیستند و یا اینکه اهداف واضح و یا مشخصی ندارند.

البته شایان ذکر است که این موضوع را بدانید، هدفگذاری دقیق و هوشمند نیاز به مهارت و همچنین کمک گرفتن از یک متخصص حرفه ای در زمینه مشاوره و توسعه فردی است.

اگر شما شخصی هستید که مدام از این شاخه به آن شاخه می پرید، به طور یقین مقصد و target خاصی را برای خود انتخاب نکرده اید. به همین جهت پس از مدتی دچار استرس، افسردگی و اظطراب خواهید شد.

البته پافشاری و سماجت در رسیدن به یک هدف خاص هم به نوبه ای می تواند، شما را درگیر انواع مشکلات روانی و عصبی کند. در ادامه توضیحات بسیار جامع تر و دقیق تری را در این زمینه به شما ارائه خواهیم کرد.

بیشتر افراد چندین نوع هدف برای خود انتخاب می کنند و تمایل دارند که در هر کدام از آنها به موفقیت خوبی دست پیدا کنند.

اهداف چند دسته اند و انواع هدف گذاری چیست؟

کوتاه مدت : این مدل از هدفگذاری، نمونه ای است که شخص تمایل دارد در مدت زمان کوتاهی مثلا، ظرف چند هفته، ماه و یا سال به آن دست پیدا کنند. به فرض مثال: یادگیری 100 لغت انگلیسی در یک ماه

بلند مدت : در این سبک از هدفگذاری شما فرصت بیشتری برای رسیدن به موضوع مورد علاقه و یا آرزوی خود خواهید داشت. به فرض مثال: خرید یک اتوموبیل در طی یک سال

شخصی: همانطور که از اسم آن پیدا است، این مدل مربوط به زندگی شخصی فرد است، مانند: سلامتی، بهبود روابط و سرگرمی های اجتماعی

حرفه ای : این اهداف که کاملا با شغل و یا منبع درآمد ما ارتباط دارد، مانند: بازدهی کاری، ترفیع درجه شغلی و توسعه مهارت ها

مالی: این طبقه بندی که در کیفیت زندگی ما تاثیر گذار است، مانند: پس انداز برای پیش پرداخت ملک، پرداخت بدهی یا سرمایه گذاری برای بازنشستگی

تحصیلی : اهداف تحصیلی بیشتر مربوط به کسب مهارت، گرفتن مدرک از یک دانشگاه معتبر، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و یا دانشجویان تعلق دارد.

اجتماعی : آنهایی هستند که به زندگی اجتماعی فرد مربوط می شود، مانند پیدا کردن دوستان جدید، توسعه مهارت های ارتباطی یا شرکت در فعالیت های گروهی

هدف
انواع هدف

آیا اهداف تنها شاخص موفقیت یا شکست می باشند؟

وقتی صرفاً بر روی دستیابی به یک هدف تمرکز می کنیم، می توانیم روی نتیجه نهایی متمرکز شویم و از سفری که ما را به آنجا می برد چشم پوشی کنیم. اینجاست که تمایز بین اهداف نتیجه‌محور و فرآیندمحور مطرح می‌شود.

بسیاری از افراد تمایل دارند اهدافی را تعیین کنند که به جای فرآیند، حول محور نتیجه باشند. در توضیح زیر به معنای داشتن اهداف فرآیند محور و نتیجه گرا و همچنین تفاوت های بین این دو خواهیم بود.

اهداف نتیجه‌محور صرفاً حول محصول نهایی می‌چرخند، در حالی که اهداف فرآیندمحور بر مشارکت در فعالیت‌های مناسب تأکید دارند که در نهایت منجر به یک نتیجه موفقیت‌آمیز می‌شوند.

فرض کنید شما در حال حاضر هفته ای یک میلیون تومان درآمد دارید و هدفتان این است که هفته ای دو میلیون تومان درآمد داشته باشید. اما با وجود تمام تلاش و تدبیر، تنها موفق به کسب 1300000 تومان می شوید.

اگر هدف شما نتیجه گرا باشد، ممکن است از نرسیدن به نتیجه دلخواه خود احساس نارضایتی کنید. از سوی دیگر، اگر هدف شما فرآیند محور باشد، از این که بدانید در افزایش درآمد خود پیشرفت کرده اید، راضی خواهید بود، که انگیزه بیشتری برای ادامه تلاش شما در پی خواهد داشت.

هدف گذاری دقیقا چیست؟

هدف گذاری فرآیند انتخاب یک هدف و توسعه اهداف قابل سنجش و دقیق برای دستیابی به آرزوی شخص است. اهداف، نتایج پیش ‌بینی ‌شده‌ای هستند که شما یا تیم کاریتان قصد دارید در یک بازه زمانی خاص به دست آورید.

تعیین اهداف بلند مدت و کوتاه مدت به شما کمک می کند تا روی اهداف خود تمرکز کنید و هچنین قابلیت پیشرفت خود را اندازه گیری کنید، تا به نتیجه دلخواه خود دست یابید.

اگر شما می خواهید در تمامی موارد بالا به موفقیت و نتیجه خوبی برسید، باید در ابتدا فقط بر روی مهمترین اهداف خود که بیشترین تاثیر را در زندگی شخصی و کاری شما دارند، تمرکز نمایید.

مثلا فعالیت کردن در اهداف اجتماعی شاید، تاثیر بسیار بالایی در زندگی شما نداشته باشد. اگر شخصی هستید که به دنبال بالا بردن کیفیت و رضایت از خود هستید، بدون شک باید بر روی مهارت ها و همچنین درآمد خود وقت بگذارید.

به همین جهت توصیه می کنیم که طبقه بندی اهداف خود را به دقت انتخاب کنید. بسیاری از مردم در انتخاب هدف و یا اولویت بندی کردن آن اشتباه می کنند و پس از مدتی هیچگونه فعالیتی در سایر زمینه های زندگی انجام نمی دهند.

چرا به اهداف خود نمی رسیم؟

اگر تا به اینجای این مقاله با ما همراه بودید، بدون شک آگاهی به نسبت خوبی در انتخاب هدف و انواع آن به دست آورده اید.

اما سوالی که بیشتر افراد در ذهن خود دارند، این است که چرا با وجود هدفگذاری دقیق و هوشمند بازهم به اهداف خود نمی رسیم و یا نتیجه خوبی از آن کسب نمی کنیم.

اگر شما یک هواپیما را از نزدیک مشاهده کنید، یقینا از مهندسی این پرنده آهنین شگفت زده خواهید شد. اما اگر شما بخواهید این سازه غول پیکر را از صفر تا صد طراحی و تولید کنید، شاید درصد کمی از ما توان انجام این کار را داشته باشیم.

پس یکی از مهمترین دلایل برای نرسیدن به اهداف مکتوب نبودن آنها و نداشتن مهارت و یا پلن درست برای گام برداشتن در مسیر آن است. اما در صورتی که به دنبال کسب مهارت و تجربه باشید، با وجود شکست های فراوان در مسیر بازهم توان ادامه راه و انگیزه لازم را خواهید داشت.

هدف
دلایل شکست افراد در اهداف

برخی از مهمترین مواردی که مانع رسیدن شما به اهدافتان خواهد شد، شامل موارد زیر است:

  • نبود اعتماد به نفس و یا عزت نفس کافی
  • بررسی نکردن سختی مسیر
  • انتخاب های اشتباه و همینطور داشتن آرزوهای بزرگ
  • منطقی نبودن فرد ( مثلا با دایره احساسات خود تصمیم گیری کردن)
  • وجود باورهای منفی و محدود کننده
  • نداشتن دلایل واضح برای آن
  • انتخاب مسیر نادرست و یا نداشتن استاد حرفه ای
  • داشتن چندین هدف به طور هم زمان
  • نپرداختن بهای آن و یا خطرات احتمالی
  • تعیین نکردن زمان مشخص
  • ارتباط با افراد سمی و دایره ارتباطات شخص

سخن انتهایی با شما عزیزان

در این مقاله از سایت دکه سبز در رابطه با انواع هدف ها و همچنین دلایل شکست در یک هدف با شما سخن گفتیم. اگر شخصی هستید که سالیان سال نتواستید، در جهت درست و یا مشخصی برای زندگی خود گام بردارید، قطعه به یقین هدف و رسالت فردی خود را پیدا نکرده اید.

همینطور این امکان وجود دارد که شما در محیط جامعه و یا خانواده ای بزرگ شده اید که مهارت های لازم در زمینه هدفگذاری را به شما آموزش نداده اند.

هرچه قدر هم که تحت تاثیر این عوامل قرار گرفته باشید بازهم با پیدا کردن علاقه و استعداد خود می توانید اهداف خوبی را برای خود انتخاب کنید.

با انجام این کار و پیدا کردن علاقه قلبی خود، زندگی شادتر و سرزنده تری خواهید داشت. همینطور افرادی که پس از مدتی مهارت هدفگذاری و یا گام برداشتن در این کار را کسب می کنند، از سلامت جسمانی و روحی بهتری برخودار خواهند شد.

در مقالات بعدی بازهم در رابطه با این موضوع با شما صحبت خواهیم کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *