اعتماد به نفس داشتن ایمان به خود است. اعتقاد به این که یک فرد توانایی مقابله با موانع زندگی، موفقیت و تمایل به رفتار مناسب را دارد. درک واقع بینانه از توانایی ها و احساس امنیت، پیش نیازهای داشتن اعتماد به نفس است.

این مهارت افراد را قادر می سازد بر فشار غلبه کنند، اعتبار ایجاد کنند، تاثیر اولیه خوبی بگذارند و مشکلات شخصی و حرفه ای را مدیریت کنند. از آنجا که اعتماد به افراد احساس راحتی می کند، این کیفیت نیز جذاب است.

اعتماد به نفس دقیقا چیست؟

اگرچه اعتماد به نفس ایده دشواری نیست، اما معانی و تفسیرهای مختلفی از آن وجود دارد. با این حال، به نظر می رسد که اعتماد به نفس ممکن است به معنای خودباوری در ابتدایی ترین شکل آن درک شود.

پیشنهاد مطالعه : دلایل عدم تمرکز

تعریف دیگر این کلمه یعنی فرد در مورد اعتماد به مهارت های خود اطمینان بالایی دارد. به عبارت دیگر، داشتن اعتماد به نفس بیانگر این است که فرد به ظرفیت خود برای انجام وظایف، پذیرفتن تعهدات و تعامل با دیگران ایمان دارد.

اینجاست که بحث اعتماد به نفس مطرح می شود.

در واقع، دو نوع تعریف می توان از این کلمه داشت: اعتماد عمومی و اطمینان خاص. در حالی که اعتماد به نفس عمومی به ایمان داشتن به مهارت های خود اشاره دارد، اعتماد به نفس خاص نشان دهنده ایمان ما به توانایی ما در انجام وظایف خاص است.

فردی با اعتماد به نفس سالم آماده است تا وظایف جدید را انجام دهد، موقعیت های جدید را تجربه کند، شرایط چالش برانگیز را مدیریت نماید و در صورت وقوع مشکل خاصی مسئولیت آن را بپذیرد. در صورت نداشتن self-confidence بالا شما نتیجه خوبی از قانون جذب نخواهید گرفت.

از آنجایی که داشتن اعتماد به نفس بیشتر اغلب به عنوان یک ویژگی شخصیتی مطلوب در نظر گرفته می شود، برای بسیاری از افراد به یک هدف تبدیل گردیده است. به همین دلیل، در ادامه این مقاله بر روی چگونگی بالا بردن آن بحث خواهیم کرد.

تفاوت کلی میان اعتماد به نفس و خودشیفتگی در افراد چیست؟

اضطراب ها و مکانیسم های دفاعی می توانند منجر به خودشیفتگی شوند، در حالی که اعتماد به نفس از خودآگاهی و توانایی تحمل و تأمل در مورد اضطراب ناشی می شود.

اعتماد به نفس درک توانایی و شایستگی شخصی را تقویت می کند، اما خودشیفتگی حس برتری نسبت به دیگران را در پی دارد.

چه تفاوتی میان عزت نفس و اعتماد به نفس وجود دارد؟

اعتماد به نفس یک منبع کلیدی روانشناختی و همچنین یک مؤلفه بسیار مثبت در زندگی به طور کلی است و با موفقیت، روابط عالی و رضایت مرتبط است.

عزت نفس پایین می تواند منجر به ناامیدی، دست کم گرفتن مهارت های خود یا تحمل روابط و موقعیت های ناخوشایند شود. عزت نفس و اعتماد به نفس لزوما با هم سازگار نیستند.

برای مثال ممکن است اعتماد به نفس قوی داشته باشید اما عزت نفس ضعیفی داشته باشید.

به عنوان مثال، بسیاری از خواننده ها و سوپراستارها می توانند در مقابل هزاران نفر اجرا کنند اما متعاقباً با مواد مخدر به خود آسیب می رسانند یا حتی با انجام این کار منجر به خود کشی خواهند شد.

در لاتین به معنای “ارزیابی، ارزش گذاری، وزن کردن و تخمین زدن” است. همچنین چارچوبی است که از طریق آن فکر می‌کنیم، احساس می‌کنیم، و عمل می‌کنیم و بر روابطمان با خود، دیگران و جهان تأثیر می‌گذاریم.

افرادی که عزت نفس سالمی دارند نیازی به تطبیق با عوامل بیرونی مانند ثروت، اعتبار، یا شهرت ندارند و همچنین نیازی به تکیه بر مصرف بی رویه الکل، مواد مخدر یا رابطه جنسی متعدد در خود نمی بینند.

برعکس، آنها به خود احترام می گذارند و به سلامت، جامعه و محیط زیست احترام خواهند گذاشت. آنها می توانند کاملاً به ابتکارات و افراد متعهد شوند زیرا از شکست یا طرد شدن هراسی ندارند.

ممکن است که دچار ناامیدی و دلسردی شوند، اما شکست هایشان به آنها آسیبی نمی رساند و مانع از ادامه تلاش آنها نخواهد شد.

اعتماد به نفس - دکه سبز
اعتماد به نفس – دکه سبز

در صورت داشتن اعتماد به نفس پایین چه اتفاقی برای ما رخ خواهد داد؟

نبود این خصوصیت می تواند افراد بسیاری را از ترس به خاطر شکست، روبه رو شدن با فرصت های جدید و یا شروع یک رابطه تازه باز دارد.

افرادی که اعتماد به نفس ضعیفی دارند اغلب در دوره‌های مهم زندگی‌شان پاسخ مثبت برایشان دشوار است.

علت این امر واضح است: افرادی که فاقد به خودشان ایمان ندارند، دائماً هنگام مواجهه با رویدادهای مهم دچار اضطراب خواهند شد.

همین مسائل باعث دور شدن آنها از جامعه و یا ترس از برقراری ارتباط با جنس مخالف خود خواهد شد. و در نتیجه پس از مدتی دچار افسردگی و انزوا می گردند.

عواملی که ممکن است باعث عدم اعتماد به نفس فرد شود

مهمترین عواملی  که بر سطح اعتماد به نفس افراد تأثیر می گذارد:

  • وراثت
  • پیشینه فرهنگی
  • خاطرات دوران کودکی
  • ضربه گذشته در زمان تربیت از سمت والدین
  • تجربیات اولیه زندگی

اگرچه بسیاری از این عوامل خارج از کنترل ما هستند، تکنیک های مختلفی برای بالا بردن اعتماد به نفس در افراد وجود دارد.

نشانه های اعتماد به نفس پایین چیست؟

مهمترین چیز برای درک اعتماد به نفس پایین این است که شما مقصر صد درصد این مسئله نیستید. با این حال، چگونه می توانیم بفهمیم که آیا اعتماد به نفس داریم و نشانه های پایین بودن آن چیست؟

با این حال، اگر یک یا چند مورد از نشانه های که در پایین به آنها اشاره شده است را دارید، باید به دنبال راهی برای بالا بردن آن باشید.

  1. پذیرش تعاریف برای شما دشوار است.

به جای اینکه فقط بگویید «متشکرم» (همانطور که به احتمال زیاد برای این تعاریف زحمت کشیده اید و شایسته آن هستید)، چیزی مانند «اوه، مهم نیست، هر کسی می تواند این کار را انجام دهد» خواهید گفت و آن را رد می کنید.

  1. نگران نظر دیگران هستید.

شما نمی توانید خودتان باشید، زیرا دائماً روی پوست تخم مرغ پا می گذارید تا همه اطرافیان خود را تحت تأثیر قرار دهید. افراد با اعتماد به نفس آنچه را که دیگران در مورد آنها فکر می کنند، می پذیرند، در سطح سالم به آن اهمیت می دهند و خود را دقیقاً همانطور که هستند دوست دارند.

  1. به خودتان یا قضاوتی که می کنید اعتقاد ندارید

یکی دیگر از شاخص های اعتماد به نفس ضعیف این است که شما به طور مداوم به دنبال مشاوره و قضاوت دیگران هستید تا مطمئن شوید که تصمیم درستی می گیرید. همچنین ممکن است برای قضاوت درست تلاش کنید زیرا معتقدید دیگران بیشتر از شما می دانند.

با این حال، فراموش نکنیم که همه ما گاهی اوقات به قضاوت خود ایمان نداریم. اعتماد به نفس مستلزم اشاره به دستاوردها و مهارت های قبلی است.

  1. عذرخواهی می کنید یا مسئولیتی را محول می نمایید

شما به جای قبول مسئولیت، اشتباهات خود را مقصر می دانید یا توجیه می کنید. ممکن است اعتراف به اشتباه برای شما دشوار باشد.

  1. انتقاد مفید را به ضرر خود می دانید و آن را توجیح می کنید

افرادی که عزت نفس ضعیفی دارند، هر گونه نظر نامطلوب را به صورت شخصی دریافت می کنند، زیرا تصویر واضحی از توانایی های خود ندارند. این عمل باعث می شود آنها حتی بیشتر احساس بی انگیزگی کنند.

  1. از مسئولیت پذیر بودن هراس دارید

افرادی که اعتماد به نفس ندارند از به عهده گرفتن مسئولیت های سنگین ترس دارند، زیرا نمی توانند بدون تایید دیگران تصمیم بگیرند. این ویژگی به ویژه نشان دهنده عدم اعتماد به نفس در زنان است.

  1. خودتان را در مقایسه با دیگران ارزیابی می کنید

شما به جای تمرکز بر اینکه چگونه می توانید موفق شوید، به طور مداوم بر عملکرد دیگران و کارهایی که انجام می دهند نظارت می کنید.

تا زمانی که می‌توانیم از آن به‌عنوان فرصتی برای یادگیری و کشف رویکردی بهتر برای پیشرفت بدون احساس حقارت نسبت به رقبا استفاده کنیم.

مقایسه خود با دیگران مشکلی نیست اما در صورتی که موجب پیشرفت ما در زندگی شود.

8- صرفاً برای جلب رضایت دیگران از بحث و گفتگو خودداری می نمایید

شما ترجیح می دهید برای جلوگیری از بحث و جدل و حفظ آرامش خود، حتی اگر می دانید که درست می گویید.

نظر واقعی خودتان را بیان نکنید. اگر پس از خواندن این نشانه ها متوجه پایین بودن اعتماد به نفس در خود شدید، می توانید با انجام کارهای زیر این مسئله را تا حدودی حل کنید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *