در مقالات قبلی وبسایت دکه سبز در رابطه با تعریف کلی اعتماد به نفس با شما عزیزان صحبت کردیم و اکنون قصد داریم تا در رابطه با باور با شما عزیزان و همراهان گرامی صحبت به میان آوریم.

این کلمه که در علم روانشناسی هم دارای تعاریف و تفاسیر زیادی است و امروزه یکی از مهمترین رکن های زندگی فردی انسان ها به شمار می رود. در ادامه توضیحات بسیار جامع و کاملی در این زمینه به شما خواهیم داد.

به صورت کلی باور چیست و چه تعریفی دارد؟

باورها همان عقایدی هستند که ما به آنها ایمان کامل داریم. حتی این موضوع با قانون جذب هم ارتباط تنگاتنگی دارد. با این حال، برخی از مهم ترین باورهای ما ممکن است فاقد شواهد یا منطق باشند.

در بسیاری از شرایط، باورهای ما در نتیجه عقایدی است که منشا تشکیل شدن آنها توسط افرادی دیگری که با آنها در ارتباط بوده ایم شکل گرفته است.

به صورت کلی دو تعریف برای این موضوع وجود دارد:

  1. یکی از تعریف های آن مفهومی است که ما آن را درست و دقیق می دانیم. در واقع، باورها ما را به پذیرش یا اعتقاد به چیزی سوق می دهند. دیدگاه های ما گاهی با حقایق و شواهد پشتیبانی می شود و گاهی اوقات چنین نیست. به عنوان مثال، اعتقاد به وجود خدا و یا اینکه کره زمین گرد است.
  2. باور داشتن به چیزی که توسط جامعه در ما شکل گرفته مانند : سکولاریسم

بیایید نگاه کلی تری به این موضوع بیندازیم:

مفهومی که ما آن را درست می دانیم، باور نامیده می شود. اینکه آیا این باورها درست هستند یا نه، مهم نیست. شواهدی که از برای اثباتشان ممکن است وجود داشته باشد یا نباشد بازهم دلیلی بر خوب بودن آن ها نیست. منطق و عقل معمولاً برای پذیرش یک عقیده و یا چیز حیاتی نیستند.

باور - دکه سبز
باور – دکه سبز

برای مثال، ما می‌توانیم برای کروی بودن دنیا دلیل قانع کننده ای داشته باشیم و به آن را بپذیریم. شخص دیگری می تواند عقیده داشته باشد که زمین مسطح است و ممکن است دلیلی برای حمایت از این استدلال ارائه دهد.

ایده های متعددی داریم که برخی از آنها با شواهد پشتیبانی می شوند و برخی دیگر نه. بنابراین، باورها غیرمنطقی یا منطقی، اثبات شده یا تایید نشده، اعتقادات قلبی هستند که ممکن است درست یا نادرست باشند.

باورها چگونه به وجود می آیند؟

درست از لحظه تولد، باورها شکل می گیرند. هزاران باور از همه جنبه های زندگی به تدریج و در طول زندگی در افکار ما به وجود می آید. یک سیستم اعتقادی زمانی ایجاد می شود که این باورها بر یکدیگر تأثیر متقابل داشته باشند و همینطور متشکل و بر یکدیگر تأثیر بگذارند.

منابع کلیدی که باورهای انسان از آنها شکل گرفته است به شرح زیر است:

  • والدین
  • تجربیات فردی
  • سطح سواد و دانش
  • رسانه های فرهنگی و اجتماعی مانند: روزنامه ها و …

دلیل کلی برای باورها

شایان ذکر است که همه دیدگاه ها ممکن است با دانش و شواهد یا تجربیات خود یکی نباشند. برخی از ایده های ما ممکن است توسط تربیت، جوامع یا فرهنگ ما شکل گرفته باشد. حتی ممکن است بسیاری از آنها را بدون فکر کردن به آنها بپذیریم.

ممکن است فکر کنیم که سیاره به دور خورشید می‌چرخد یا در حال گرم شدن است، اما نمی‌توانیم نحوه عملکرد این چیزها را توصیف کنیم یا به پیچیده‌ترین نگرانی‌ها در این زمینه پاسخ دهیم.

در نتیجه، ما با نظرات خود مقابله نمی کنیم یا آنها را بررسی نمی نماییم. به همین دلیل بیشتر کسانی که یک عقیده را پذیرفته اند جرعت تحقیق و یا بر هم زدن سیستم فکری خود را ندارند.

اعتقاد و ایمان ما

در زندگی روزمره، همه ما افراد، گروه ها یا منابع اطلاعاتی داریم که به آنها اعتماد کرده ایم. آنها از نظر ما آرمان های درستی دارند. جوامعی که در آن زندگی می کنیم بر منابعی که به آنها اعتماد داریم تأثیر می گذارند.

اگر در یک جامعه پیشرفته که بر اساس علم و تکنولوژِی می باشد، زندگی کنیم، تمایل بیشتری به پذیرش فرضیه های علمی مانند تکامل داریم. اگر در محیطی محافظه کار یا مذهبی زندگی کنیم، کمتر به علم ایمان داریم و خلقت گرا خواهیم بود.

هیچ کس باهوش تر از دیگری نیست، نه مؤمن و نه کافر. به طور کلی، بین این دو دسته از نظر حماقت یا نادانی تفاوتی وجود ندارد. بلکه مربوط به جامعه و فرهنگی است که هر گروه به آن تعلق دارد.

این به نحوه تفکر و اعتقاد تمدن های مختلف مربوط می شود. بنابراین، ما این اختیار را داریم که به رهبران دینی، علم یا هر دو ایمان داشته باشیم. جالب است که چقدر به ندرت به این فکر می کنیم که چرا ایده ها یا حقایق خاصی را بدون سوال می پذیریم.

باورهای انسان به راحتی تغییر نمی کند

باورها را به ندرت می توان در کوتاه ترین زمان تغییر داد، بلکه آنها به آرامی و با گذشت زمان تغییر می کنند. برخی از مهم ترین باورهای ما هیچ مدرکی ندارند و ما آنها را می پذیریم فقط به این دلیل که دیگرانی که دوستشان داریم و به آنها کرده ایم ، داریم آنها را پذیرفته اند.

باور - دکه سبز
باور – دکه سبز

چند تعاری از جهان بینی و یا همان باور که باید بدانید!

  • انسان وقتی به چیزی متقاعد می شود و آن را درست می داند، در حقیقت آن را پذیرفته است. یک مثال خوب از ایمان، ایمان به خدا است.
  • Belief پذیرش واقعی یا کلی یک موضوع است
  • اعتقاد به پذیرش یک اصل یا مجموعه ای از اصول خاص توسط فرد یا گروهی از افراد تعریف می شود.
  • باور ایده ای است که بارها در ذهن ما، در ضمیر ناخودآگاه ما تکرار شده و سپس در نتیجه تکرار مداوم به عنوان یک حقیقت کلی درآمده است.
  • باورها تصوراتی هستند که در اعماق ذهن ما دفن شده اند و ممکن است اثرات این باورها را در زندگی روزمره خود مشاهده کنیم.
  • پذیرش ذهنی یک تصور یا ادعا، خواه درست باشد یا نادرست، به عنوان Belief شناخته می شود.
  • Belief صرفاً کلمه دیگری برای اعتماد یا اطمینان است.
  • می توان به دو روش مختلف به باورها فکر کرد. ممکن است فرد مورد علاقه شما این ایده را به شما معرفی کرده باشد، یا ممکن است چیزی باشد که یک بار شنیده اید و هزاران بار ذهنی آن را تکرار کرده اید.
  • تعریف دیگر این کلمه یعنی، ذهنیتی است که در ضمیر ناخودآگاه ما زندگی می کند و تعیین می کند که آیا در زندگی موفق می شویم یا شکست می خوریم.
  • باور به عنوان ایمان یا اعتماد تعریف می شود که اغلب بر اساس قضاوت، اطمینان یا اسناد پشتیبان خود شخص است.
  • اعتقادات دینی یا اخلاقی یک فرد، اعتقاد او محسوب می شود.

نتیجه گیری نهایی + تشکر از شما

در این مقاله از سایت دکه سبز سعی بر آن داشتیم تا در رابطه با تعریف و یا تفسیر باور با شما عزیزان صحبت به میان آوریم. انسان ها دارای عقاید مختلفی هستند، که آنها را در یک شب و یا یک هفته کسب نکرده اند.

افرادی که سالهای سال با یک عقیده و یا حقیقت زندگی کرده اند، نمی توانند به راحتی آن را عوض کنند.

امروزه در جهان ما انسان ها افراد بسیاری به دلیل داشتن اعتقادات و عقاید مختلف زندگی ها متفاوتی دارند، و همین موضوع باعث شده تا در جوامع مختلف شاهد رشد تکنولوژِی، کودک آزاری، جنگ، نسل کشی و حتی کمک به هم نوعان خود باشیم.

امیدواریم که در آینده ای نه چندان دور مسیر درست تری و کامل تری از باورهای کلی در همه انسان های جهان شکل بگیرد و شاهد برخی از خشونت ها ویا تضادها نباشیم. از وقت شما به جهت مطالعه این مطلب کمال تشکر و قدردانی را داریم.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *