در مقالات قبلی وبسایت دکه سبز در رابطه با باور با شما دوستان عزیز سخن به میان آوردیم. اکنون قصد داریم تا در رابطه با یکی دیگر از مسائل مهم شخصیتی با شما صحبت کنیم.

بسیاری از مسائل رفتاری و عاطفی ما ممکن است به کمبود عزت نفس برگردد. مقایسه بیش از حد خود با دیگران، حساسیت بیش از حد به گفتار و رفتار با اشخاص، استفاده بیش از حد از روش های اجتنابی

برای مدیریت تعارض، احساس دوست داشتنی نبودن و بدبینی نسبت به افرادی که ما را دوست دارند، همگی از نشانه های عزت نفس پایین هستند.

اگرچه نمی‌توانیم عزت ‌نفس را یک درمان جادویی برای همه مشکلات بدانیم، اما نمی‌توانیم انکار کنیم که با ارزیابی دقیق و کامل مشکلات و چالش‌های زندگی‌مان (چه شخصی و چه حرفه‌ای)، ممکن است ردپایی از عزت نفس ضعیف را دنبال کنیم.

در نتیجه بیشتر درمانگران به بسیاری از افراد توصیه می کنند که برای افزایش عزت نفس خود، تلاش کنند و روش های خاصی را برای بالا بردن این موضوع به آنها پیشنهاد می نمایند.

عزت نفس دقیقا چیست؟ و چه مفهومی دارد؟

این احساس ذهنی شما از کل ارزش وجودتان است که اغلب به عنوان عزت نفس شناخته می شود. این احساس درونی نشان دهنده عزت نفس و درک کلی شما می باشد.

در واقع، اگر بخواهیم بدانیم مفهوم بهتری از این موضوع را درک کنیم باید آن را با احترام به خود مقایسه کنیم. که نشان دهنده میزان اعتماد شما به استعدادها و ویژگی هایتان است.

اگر این احساس به شیوه ای سالم وجود داشته باشد، به انگیزه، رفاه ذهنی و بهبود کیفیت کلی زندگی کمک خواهد کرد. مولفه های اساسی که در شکل گیری این ویژگی نقش دارند عبارتند از:

  • احساس هویت و تعلق
  • داشتن خودباوری
  • حس امنیت و آرامش
  • احساس لیاقت و شایسته بودن

در صورتی که شما از Self-esteem بسیار کمی برخودار هستید، باید به دنبال تقویت و بالا بردن این ویژگی در خود باشید. یکی از روش هایی که می توانید در سریع ترین زمان ممکن می توانید از آن نتیجه بگیرید، مراجعه به درمانگر و یا یک متخصص روانشناسی است.

عزت نفس - دکه سبز
عزت نفس – دکه سبز

اصلی ترین تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس در چیست؟

افرادی که عزت نفس بالایی دارند، دلیلی بر داشتن اعتماد به نفس بالا در آنها نیست چراکه عزت نفس میزان ارزیابی ارزش فرد است. در حقیقت، این ویژگی یک پایه عاطفی است که بر تفکر، احساسات و رفتار منطقی فرد حاکم است.

با این حال، اعتماد به نفس به اعتقاد فرد به انجام کاری یا رسیدن به یک هدف خاص مربوط می شود.

افرادی که عزت نفس لازم برخودار هستند، برای داشتن میزان رضایت از خود نیازی به داشتن موقعیت، شهرت یا درآمد بالا ندارند و درگیر مواد مخدر یا فعالیت های خطرناک نمی شوند.

از سوی دیگر، افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، مشتاق به عهده گرفتن کارها و مسئولیت های جدید هستند. این افراد می توانند با ناملایمات کنار بیایند و از دنبال کردن به وجود آمدن مشکلات در هر شرایطی ترس و یا اظطرابی ندارند.

به طور خلاصه، Self-esteem  ارزیابی احساس ارزشمندی فرد است که بر اساس رویدادهای خوب زندگی است و در ویژگی هایی مانند سازگاری، شجاعت و احترام به خود و دیگران نشان داده می شود.

با این حال، اعتماد به نفس دلیل بر این است که فرد به مهارت های خود ایمان دارد.

اعتماد به نفس در نتیجه انجام موفقیت آمیز یک وظیفه یا رویارویی با یک مانع خاص ایجاد می شود و خود را در رفتارهایی مانند پذیرش مشتاقانه وظایف، مسئولیت ها و موقعیت های تازه نشان می دهد.

ارزش Self-Esteem در زندگی چه قدر است؟

همانطور که در تعریف کلی عزت نفس بیان شد، این احساس بر تصمیم گیری، روابط، سلامت عاطفی و رفاه عمومی تأثیر می گذارد و در عین حال اعتماد به مهارت های خود را القا می کند.

از طرف دیگرداشتن این ویژگی برای ایجاد انگیزه در افراد حیاتی است، چراکه افرادی که از خود رضایت بهتری دارند، بدون شک استعدادهای خود را می شناسند و برای مقابله با مشکلات زندگی مهارت بالاتری دارند.

به طور کلی عواملی که در این موضوع نقش دارند به شرح زیر هستند:

  • میزان سن افراد
  • وراثت و یا همان ژنتیک
  • مسیر باورهای فکری
  • مسئله تبعیضات نژادی و همینطور حقوق افراد در جامعه
  • اوضاع زندگی و یا کیفیت آن مثل: شرایط اقتصادی + جایگاه شغلی + تحصیلات

تعریف کلی عزت نفس سالم چیست؟

این احساس به عنوان یک انگیزه قوی برای شما عمل می کند تا به اهداف خود برسید. زیرا در ذهن خود بر این باور هستید که قادر به انجام بیشتر کارهای سخت و یا غیر ممکن می باشید.

در نتیجه، به راحتی می توانید مسیر ارتباطات و دایره دوستی با افراد و نزدیکان خود را تعیین کنید.

با مطالعه خصوصیات زیر به راحتی می توانید، میزان Self-esteem را در خود مشخص کنید:

  1. میزان سطح رضایت و یا امید به زندگی
  2. حس یکی بودن و در نظر گرفتن مهارت های شما
  3. احساس آرامش در زندگی
  4. داشتن مهارت و یا همان نه گفتن به اشخاص در رابطه با موضوعات مختلف
  5. توانایی بالا و سریع در بروز احساسات و نیازهای شخص در محیط های مختلف
  6. بررسی دقیق ویژگی های فردی و یا پذیرفتن بدون توجیح اشتباهات
عزت نفس - دکه سبز
عزت نفس – دکه سبز

روشهای افزایش عزت نفس در بزرگسالان چگونه است؟

بدون شک با بالاتر رفتن سن در افراد، آنها نیاز بیشتری به افزایش عزت نفس در خود را پیدا می کنند.

به همین جهت متخصصان و یا روانشاسان متبحر و صاحب نظریه به دنبال راه ها و روش هایی هستند تا میزان Self-esteem را در افراد بالا ببرند. برخی از مهمترین و بهترین روش های برای بالا بردن این ویژگی استفاده از نکات زیر است:

  • به دست آوردن توانایی و مهارت خاص
  • ورزش کردن به صورت منظم
  • شرکت کردن در کارها و یا موضوعات داوطلبانه
  • محافظت کردن و یا نگه داری از یک حیوان خانگی
  • توجه کردن به ظاهر و زیبایی در خود
  • عوض کردن محیط و یا محل کار ( حتی در زمان کم )
  • مشخص کردن میزان ارزش های فردی در زندگی
  • نوشتن موفقیت ها و یا دستاوردهای شخصی
  • کسب تجارب جدید و کمی سخت
  • تقویت و یا بهبود رابطه با دوستان
  • میزان حس رضایت از خود
  • پیدا کردن باورهای منفی و یا محدود کننده
  • گذاشتن حد و مرز برای ارتباط با اشخاص
  • پذیرفتن شکست ها و باور به داشتن رشد در مسیر
  • کمتر فکر کردن به مسائل منفی و یا رنج آور

سخن پایانی برای شما

در این مقاله از وبسایت دکه سبز تلاش بر آن داشتیم تا با ارائه تعریف و یا مفهوم کلی در رابطه با عزت نفس و همینطور تفاوت آن با اعتماد به نفس با شما عزیزان سخن به میان آوریم.

اگر شخصی هستید که سال های طولانی از پایین بودن این ویژگی در خود رنج می برید.

و همینطور میزان رضایت کمی به نسبت سایر همسن و سالان خود در زندگی دارید، باید به دنبال درمان و یا بالا بردن این خصوصیت فردی در خود باشید.

امروزه بیش از هر دوره ای علم روانشناسی توانسته تا راه حل ها و همینطور نتایج بسیار خوبی در زمینه توسعه فردی افراد ارائه کند.

با مراجعه به این علم و یا مطالعه کتاب های خودیاری به راحتی می توانید، در جهت بهبود و یا توسعه مهارت های خود گام بردارید. از اینکه این مقاله را تا انتهای آن مورد مطالعه قرار دادید، بسیار سپاسگذاریم.

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *