تقویت حافظه

حافظه همانند یک سیستم بایگانی اطلاعات را برای شما ذخیره می نماید تا در مواقعی که به آن نیاز دارید بتواند آن ها را بازیابی کند و در اختیار شخص قرار دهد.

اما این نکته را در نظر بگیرید که همه اطلاعات تا ابد در حافظه ذخیره نمی گردند و مقداری از آنها بسیار واضح هستند که انگار همین چند لحظه پیش برای ما در مغرمان رخ داده است.

در این مقاله از وبسایت دکه سبز در رابطه با 10 نکته از تقویت حافظه با شما سخت خواهیم گفت و این موضوع را به صورت کامل شرح می دهیم که به چه طریقه می توان حافظه را تقویت نمود.

1- هیپوکامپ ها یا اسبک در مغز تاثیر بسیار زیادی در حافظه ایجاد می نمایند.

در اولین نکته باید بدانید که هیپوکامپ یا همان اسبک بخش بسیار مهمی از مغز انسان است که در انتقال دادن اطلاعات از حافظه کوتاه مدت ما به حافظه بلند مدت تاثیر بسیاری دارد.

پیشنهاد مطالعه : افسردگی چیست؟

اسبک که قسمتی که از سیستم لیمبیک مغز انسان به شمار می رود که با تمامی خاطرات و احساسات هر فرد کار می کند. این بخش از مهم ترین قسمت هایی است که در شکل دادن و سازمان دهی و ذخیره کردن اطلاعات تاثیر گذار است.

هیپوکامپ در مغز ما در هر دو نیمکره وجود دارد و به صورت کاملا متقارن است. چنانچه هر قسمت از این نیم کره ها دچار آسیب شود، فرایند ذخیره کردن اطلاعات ما با مشکل رو به رو خواهد شد.

این مشکلات فراموشی آنتروگراد نام دارد. کارکرد اسبک ها در طول عمر به ترتیب کمتر شده، در طی یک آزمایش توسط دانشمندان نشان داده شده که تمامی افرادی که در سنین میانسالی قرار دارند.

با این مشکل ممکن است روبه رو نشوند، اما افرادی که دارای ضعف در هیپوکامپ هستند، به ترتیب در بسیاری از آزمایش ها دارای حافظه بسیار پایین تری می باشند.

2- بسیاری از افراد تمامی خاطرات کوتاه مدت خود را در سریع ترین زمان ممکن فراموش خواهند کرد

به صورت کلی ظرفیت حافظه کوتاه مدت آدم نسبتا محدود است، به گفته کارشناسان هر شخص تقریبا می تواند 7 تا از اطلاعات اخیر را دریافت کند و به مدت 25 تا 30 ثانیه در قسمتی از حافظه کوتاه مدت خود نگه دارد.

شایان ذکر است که بگوییم ظرفیت حافظه کوتاه مدت قابل توسعه است و با استفاده از روش های تقویت حافظه این قابلیت وجود دارد که آن را قوی تر کرد.

در طی مقاله ای منتشر شده توسط جورج میلر در سال 1956 که در آن از حافظه کوتاه مدت انسان سخن گفته بود این گونه بیان شده است که انسان در بالاترین حالت فقط می توان 5 تا 9 تا از اطلاعات را در چندین دقیقه به خاطر بسپارد.

تمامی متخصصانی که در زمینه حافظه تحقیق می کنند، گفته اند که در بهترین حالت فقط 5 تا 9 عدد از اطلاعات می تواند در حافظه کوتاه مدت ما ثبت گردد.

راهنمای خرید ساعت مچی مردانه

 با انجام آزمایشی ساده می‌توانید ظرفیت حافظه کوتاه‌مدت خود را بسنجید:

  • یک فهرست به صورت تصادفی از کلمات بردارید.
  • نزدیک به 2 دقیقه به تمامی کلمات نگاه کرده و آن ها را حفظ کنید.
  • کاغذی که کلمات روی آن است را کنار بگذارید.
  • سپس یک کاغذ تازه بردارید و تلاش کنید تا تمامی چیزهایی که در خاطره شما مانده است را بنویسید.
  • هر مقدار که کلمات بیشتری را روی کاغذ آورید، حافظه به مراتب بهتری خواهید داشت. البته با سپری شدن زمان این احتمال وجود دارد که تعداد کلماتی که حفظ کرده اید کمتر خواهد بود.

3- آزمون دادن موجب ثبت شدن اطلاعات در حافظه می گردد

بیشتر اشخاص بر این باور هستند که بهترین راه ممکن برای ثبت اطلاعات در ذهن تکرار و تمرین می باشد. بسیاری از محققان در طی چندین سال به این نتیجه دست یافته اند که سنجش تمامی اطلاعات و دادن آزمون این اطلاعات را در ذهنتان بازگو  می کند.

مواقعی که شما آزمون می دهید و کلیه اطلاعات را بازیابی می نماید انجام این کار باعث می شود که تقویت حافظه شما صورت گیرد.

در طی یک آزمایش نشان داده شده که اکثر دانش آموزانی که در طی تکرار و یادگیری دروس، مجددا آزمون می دهند تمامی اطلاعات را بهتر می توانند به خاطر بسپارند.

جالب است بدانید که حتی تمامی قسمت هایی را هم که در آزمون طرح نگردیده بود با درصد بالاتری در ذهن دانشجویان ثبت شده بود، تنها دلیل آن این است که بیشتر آنها به سوالات دسترسی نداشتند.

و تمامی تمرکزشان بر روی یادگیری بود. در طول این آزمایش دانشجویانی که فقط مطالب و دروس را مطالعه کردند، اما امتحان ندادند با درصد پایین تری مطالب را به خاطر آوردند.

4- تمامی انسان ها قادر هستند با یادگیری مطالب جدید حافظه خود را ارتقا دهند

ممکن است در کارهای روزمره دچار فراموشی شوید، مثلاً وارد یک اتاق شوید و فراموش کنید که برای چه به آنجا آمده اید. این چیزهای کوچکی که هر روز فراموش می کنید آزار دهنده هستند. خوشبختانه محققان به این نتیجه رسیده اند که با یادگیری می توانید حافظه خود را بهبود بخشیده و از شر این فراموشی آزار دهنده خلاص شوید.

روش های بسیار ساده به جهت قوی تر کردن حافظه

اگر از کاهش خفیف حافظه رنج می برید و کارهای ساده روزمره را فراموش می کنید، می توانید از چند تکنیک ساده برای بازیابی اطلاعات استفاده کنید و با انجام این کار گامی در تقویت حافظه خود بردارید.

از تقویم استفاده کنید Google Calendar یا سایر برنامه های یادآوری دیگر را نصب کنید و برنامه های مهم و کارهایی را که باید انجام دهید در آنها بنویسید.

علاوه بر این، ذهن شما آرام خواهد بود و از فراموشی های کوچک آزار دهنده رهایی خواهید یافت. تصویری در ذهن ایجاد کنید.

در مورد چیزهایی که تمایل به فراموشی دارید در ذهن خود یادآوری کنید. به عنوان مثال، اگر اغلب فراموش می کنید که کلیدهای خود را کجا گذاشته اید، این بار اگر آنها را در جایی قرار داده اید، برای لحظه ای می توانید آن ها را به یاد آورید.

به یاد داشته باشید که این مکان کجاست و تصویری از آنچه که کلید را در ذهن خود احاطه کرده است بکشید. تکرار کنید، “کلیدهایم را روی میز کنار بطری گذاشتم.”

با این کار دفعه بعد که به دنبال کلیدهای خود می گردید، این تصویر ذهنی به ذهن شما باز می گردد و دیگر نیازی به جستجوی کلیدهای خود نخواهید بود.

به تکنیک های تقویت حافظه مراجعه کنید، وقتی مغز خود را برای استفاده از تقویم یا ایجاد تصاویر ذهنی یا تکنیک های دیگر آموزش می دهید، چیزی را فراموش نمی کنید و به سرعت آن را از یاد نخواهید برد.

5- از یاد بردن 4 دلیل مهم دارد

یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از فراموشی این است که بدانید چرا چیزها را فراموش می کنید. دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد اطلاعات را از خاطر می برند. موارد زیر 4 مورد از شایع ترین علل فرامواشی در انسان است:

  1. اگر اطلاعاتی را برای مدت طولانی بازیابی نکرده باشید، حافظه شما آن را فراموش می کند و بازیابی آن دشوار خواهد بود. به عنوان مثال، اکثر ما آخرین بار ریشه را در دبیرستان یاد گرفتیم و اکنون پس از سال ها مطالعه و استفاده از آن، آن را فراموش کرده ایم.
  2. یکی دیگر از دلایل فراموشی تداخل اطلاعات و حافظه است. احتمالا برای شما هم پیش آمده است که شخصی نام شما را اشتباه تلفظ کند و بگوید شبیه فردی با این نام هستید. دفعه بعد حتی ممکن است شما را با نام اشتباه صدا بزند. تداخل با حافظه این فرد و شباهت ظاهر شما به فرد در حافظه او دلیل این خطا است.
  3. آسیب های جسمی و بیماری های مغزی از دیگر علل فراموشی است. بیماری هایی مانند آلزایمر یا ضربه مغزی یا استرس می تواند حافظه را درگیر کند و شخش نتواند اطلاعات را به خوبی بازیابی کند.
  4. گاهی اوقات شما عمدا اطلاعات را فراموش می کنید. اگر آموخته های خود را تکرار نکنید یا برای به خاطر سپردن آن تلاش نکنید، به مرور زمان آن را به طور کامل فراموش خواهید کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *