تمرکز که یک امر بسیار ضروری در انجام کارهای روزمره است. اما به دست آوردن تمرکز بالا برای انجام کارهایی که نیاز به دقت بالا دارد، کار بسیار سختی است. به همین جهت باید به دنبال ریشه و دلایل عدم تمرکز باشیم تا نتیجه بهتری در زمان کار و یا سایر فعالیت های زندگی به دست آوریم. در این مقاله از وبسایت دکه سبز توضیحات بسیار مفیدی را برای شما بیان خواهیم کرد.

دلایل عدم تمرکز و علائم اصلی آن چیست؟

مشکل اصلی توانایی در تمرکز کردن به صورت جدی می تواند بر زندگی افراد تاثیر بگذارد. اصلی ترین علائمی که می توان برای این مسئله بیان کرد به شرح زیر است:

  • شخص قدرت به یاد آوردن رویدادهایی که در کمترین زمان ممکن اتفاق افتاده است، نمی باشد.
  • به سختی فکر کردن
  • معمولا بیشتر وسایل ضروری خود را در محلی جا می گذارد و به سختی می تواند، آنها را حتی به یاد آورد.
  • در تصمیم گیری های خود دچار ناتوانی، وسواس و استرس است
  • عدم داشتن توانایی و یا تمرکز برای فعالیت های مهم
  • نبود انرژی کافی فیزیکی و همینطور ذهنی
  • داشتن اشتباهات مکرر که ناگهانی برای او به وجود می آید

در مواقعی متوجه این موضوع می شود که تمرکز کردن در ساعات مشخصی از روز برای او کار بسیار سختی است و همچنین اطرافیان نزدیک شما می توانند این مشکل را به شما بیان کنند. مثلا ممکن است که قرارهای اداری و یا جلسات کاری مهم خود را فراموش کنید.

تمامی این موارد به نحوی می تواند گواه بر این موضوع باشد، که شخص با مسئله عدم تمرکز روبه رو است. اما این تمامی ماجرا نیست در برخی مواقع دلایل عدم تمرکز و یا بی حوصلگی شخص به موارد دیگری هم مربوط خواهد شد، که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

علت بی حوصلگی در افراد به چه عواملی بستگی دارد؟

مطالعاتی که پژوهشگران در زمینه علت داشتن توانایی در به خاطر آوردن رویدادهی شخص است، حاکی بر آن است که شخص دچار یک بیماری مزمن است. بیشترین عواملی که نقش به سزایی در عدم توانایی فرد دارد به شرح زیر است:

  • داشتن اختلال در مصرف بالای مشروبات الکلی
  • وجود سندرم خستگی مزمن
  • برخورد مغز با اجسام
  • سندرم کوشینگ که یکی دیگر از این عوامل است
  • زوال عقل که به دلیل مصرف الکل می باشد.
  • بیماری صرع که در بعضی از افراد شایع است
  • بیخوابی که به تنهایی می تواند تا 50 درصد تمرکز یک شخص بالغ را از بین ببرد
  • اختلالاتی مانند افسردگی اساسی و یا افسردگی مزمن
  • اختلال روان که بدترین نوع آن بیماری اسکیزوفرنی می باشد
  • سندرم پای بی قرار
  • پا گذاشتن به سن که در افراد کهنسال وجود دارد
  • بروز مشکلاتی در زمینه شناخت فردی و مسائل روانشناسی
  • مبتلا بودن به کم خونی شدید و یا کمبود آهن در بدن فرد

با این وجود تغییر در شیوه زندگی افراد هم می تواند به نوعی موجب مشکلاتی مانند به یاد آوردن امورات زندگی شود. شایع ترین این تغییرات می تواند از موارد زیر صورت گیرد:

  1. کمبود خواب شدید، مثلا شخص در یک سفر کاری و یا تفریحی طولانی مدت است
  2. گرسنگی بودن که به اندازه کافی توان و یا تمرکز هر فرد را از بین خواهد برد
  3. وجود اضطراب بالا که یکی از دلایل آن استرس و افسردگی در افراد است

اما دلایل عدم تمرکز در بعضی از افراد می تواند به صورت گذرا و باشد و یا با خوردن بعضی از داروها این مسئله برای شخص به وجود آمده است.

با این وجود چنانچه در زمان مصرف دارو برای معالجعه برخی از بیماری ها با مشکل خاصی روبه رو شدید، در اولین فرصت ممکن با پزشک خود صحبت کنید، توصیه می کنیم که به هیچ عنوان خودتان دارو برای خوردن تجویز نکنید و در این زمینه با یک متخصص حاذق مشورت کنید

افسردگی و عدم تمرکز چه ارتباطی باهم دارند؟

افسردگی یا همان سرما خوردگی ذهنی که امروزه در بسیاری از جوامع وجود دارد، موجب شده تا افراد با مشکلاتی مانند عدم تمرکز و یا اظطراب بالا روبه رو شوند.

دلایل عدم تمرکز - دکه سبزریشه اصلی افسردگی در استرس نهفته است و این موضوع به نوبه خود می تواند بیماری های جدی را برای ما به وجود آورد. وجود استرس زیاد در یک فرد می تواند او را پس از مدتی از پای درآورد و در نهایت منجر به بیماری افسردگی و سپس اظطراب شود.

در زمان داشتن استرس باید به یک متخصص روانشناسی و یا تراپی مراجعه کنید تا با انجام تکنیک های کاهش استرس، بتوانید این مشکل را مهار کنید.

اما در صورتی که شخص دچار افسردگی مزمن و یا سایر نمونه های آن باشد، داشتن تمرکز بالا و یا انجام کارهایی که نیاز به دقت دارند، برایش سخت خواهد بود.

البته وجود بیماری افسردگی در افراد به دلایل بسیاری بستگی دارد که برای معالجه انواع آن باید به یک روانپزشک عالی رتبه مراجعه کنیم.

یکی از راهایی که می توان در زمان افسردگی و یا کمبود تمرکز به آن اشاره کرد، انجام حرکات بدنی و یا ورزشی است. اگر شخصی مبتلا به افسردگی حاد باشد، یکی از روش های کاهش آن ورزش کردن به صورت مداوم است.

ورزش که یک فعالیت بدنی با کالری سوزی بالا است، موجب می شود تا هورمون دوپامین در مغز ایجاد شود و شخص از حال روانی و انرژی بهتری برخودار گردد.

توصیه وبسایت دکه سبز به شما این است که روزانه حداقل 30 دقیقه به انجام ورزش های هوازی مانند: پیاده روی، دوچرخ سواری، دویدن و یا کوه نوردی بپردازید.

آیا درمان عدم تمرکز در طب سنتی امکان پذیر است؟

بدون شک طبیعت بهترین و حتی بزرگترین دوست ما انسان ها است و معمولا راه هایی بسیاری را برای حل مشکلات ما دارد.

به عنوان مثال از انواع جوشانده های دارویی که بیشتر مادران و یا مادربزرگ ها ما مصرف می کردند، گرفته تا سنگ ها و یا املاحی که در بعضی از آب ها وجود دارد.

امروزه طب سنتی دوباره جایگاه خود را در میان زندگی ما پیدا کرده است و شاید لازم باشد تا برای معالجه و یا درمان بیشتر بیماری ها از این طب استفاده کنیم.

همانطور که در بالا به دلایل عدم تمرکز در افراد اشاره کردیم حال نوبت به آن رسیده است که با مراجعه به طب سنتی این مشکل را حل کنیم.

پس به سراغ معرفی گیاهان دارویی می رویم که مصرف آن ها می تواند در درمان حواس پرتی و یا عدم توانایی در تمرکز به ما کمک کند.

  1. استفاده از گیاه سوسنبر

گیاهان که هر کدام خواص و یا کاربرد خاص خود را دارند و عاری از هرگونه مواد شیمیایی و غیر طبیعی هستند، بهترین منبع درمانی برای افزایش تمرکز به شمار خواهند رفت.

دلایل عدم تمرکز - دکه سبزسوسنبر که یک گیاه بسیار معطر و خوش طعم است و عده ای از افراد آن را در زمان خرید سبزی خوردن تهیه می کنند. شایان ذکر است که بدانید، مصرف گیاه سوسنبر می تواند یک روش درمانی برای کاهش حواس پرتی و یا تمرکز به شمار رود.

همچنین مصرف این سبزی می تواند موجب بالا رفتن حافظه و یا جلوگیری از بیماری آلزایمر شود. مصرف این گیاه در کودکانی که متبلا به عدم تمرکز هستند، باعث بالا رفتن تمرکز در آنها خواهد شد.

این گیاه را می توانید به همراه سبزی خوردن و در زمان صرف غذا میل کنید. البته عده ای از افراد آن را به صورت یک جوشانده دم می کنند و سپس مصرف می نمایند.

در بعضی از لبنیات فروشی های قدیمی برای خوش طعم تر شدن مزه دوغ آن را به این نوشیدنی اضافه می کنند و یا بر روی ماست می ریزند.

  1. خوردن کهن دار یا جینگو بیلوبا

این گیاه دارویی که در درمان تمرکز نقش بسیار خوبی از خود نشان داده است. جینگو بیلوبا که اولین بار توسط طببیان چینی به منظور درمان بیماری جنون مورد استفاده قرار می گرفت.

امروزه با پیشرفت صنعت پزشکی شواهدی نشان داده شده که مصرف این گیاه می تواند، موجب بالا رفتن تمرکز در افراد شود و همچنین در به گردش دراوردن جریان خون آنها به مغز نقش اساسی داشته باشد.

این گیاه هم مانند سونسبر مانع از به وجود امدن بیماری آلزایمر خواهد شد.

  1. جویدن کندر خوراکی و یا دم کرده آن

کندر که یکی از گیاهان دارویی با خواص بی نظیر درمانی است و از شیره آن هم به عنوان خوشبو کننده در اسپند استفاده می گردد. این گیاه که طعم بسیار تلخی دارد، ممکن است که مصرف آن به مزاج خیلی از افراد خوش نیاید.

به همین دلیل بعضی از افراد در زمان استفاده از این گیاه آن را با مقداری کشمش سبز تمیز میل می کنند. مصرف بیش از اندازه کندر باعث به وجود آمدن پوسیدگی در دندان ها و همچنین آسیب رساندن به لثه ها خواهد شد.

به همین جهت می توان کندر را به صورت دم کرده و یا جوشانده میل کرد. کندرهم مانند سایر گیاهانی که در بالا به آن اشاره کردیم نقش بسزایی در درمان عدم تمرکز و یا وسواس فکری خواهد داشت.

مهترین علت عدم تمرکز در زمان مطالعه چیست؟

مطالعه که یکی از کارهای روزمره بیشتر افراد جامعه است و عده ای حتی از آن در زمان اوقات فراغت خود استفاده می کنند.

دلایل عدم تمرکز - دکه سبزداشتن تمرکز بالا در زمان مطالعه کار نسبتا سختی است و به همین جهت افرادی که تمرکز لازم برای انجام این کار را ندارند، پس از مدتی کوتاهی از ادامه آن دست خواهند کشید.

همانطور که در توضیحات بالا به دلایل عدم تمرکز در افراد اشاره ای کردیم، حال نوبت به آن رسیده که این موضوع را در زمان مطالعه و یا درس خواندن مورد بحث قرار دهیم. اصلی ترین علت های عدم تمرکز و یا حواس پرتی در زمان مطالعه موارد زیر است:

  • استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی و الگو برداری از آن
  • داشتن افکار و احساسات منفی بالا
  • انجام دادن چند کار مختلف در زمان مطالعه
  • کسالت و یا خستگی ناشی از کار و فعالیت های روزانه
  • مبتلا بودن به افسردگی و یا سایر مواردی مانند: استرس، اظطراب، خشم، نفرت، عدم علاقه
  • داشتن سندرم بیش فعالی و یا همان adhd
  • زمان درست مطالعه که یکی از موارد حیاتی در انجام این کار است

با داشتن هر کدام از موارد بالا بدون شک تمرکز و یا کیفیت مطالعه شما پایین خواهد بود و پس از مدتی از ادامه روند مطالعه خسته خواهید شد.

در صورتی که هر کدام از این موارد به صورت جدی و یا دائم در زندگی شما حضور دارند و سال های طول و درازی را با آنها سپری می کنید، حتما به یک روانپزشک متخصص و باتجربه مراجعه نمایید.

وجود سندرومی مانند adhd و یا همان کمبود توجه و تمرکز در افراد یک مسئله بسیار جدی است که برای درمان آن باید هر چه سریع تر اقدام کنید.

از اینکه وقت و انرژِی خود را به جهت مطالعه یکی دیگر از مقالات وبسایت دکه سبز با موضوع دلایل عدم تمرکز گذاشتید، سپاس فراوان داریم.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *