علائم افسردگی به عنوان هشداری برای ما است که ما و سایر اطرافیانمان خواهان کمک هستیم. این بیماری خاموش این ظرفیت را دارد که یک وجود زیبا را به یک کابوس زنده تبدیل کند و در این کار سن و جنسیت نمی شناسد.

در همین راستا وبسایت دکه سبز در این مقاله به نشانه های بارز افسردگی خواهد پرداخت. تا شما  بتوانید رفتار خود و همچنین رفتار اطرافیانتان را بهتر کنترل و درک کنید.

بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که درمان افسردگی یک روش بسیار تخصصی و خاص است. در نتیجه، اگر هر یک از علائم ذکر شده در این مقاله را در خود یا شخص دیگری مشاهده کردید، لطفا در اسرع وقت به سراغ یک روانشناش حاذق و با تجربه مراجعه نمایید.

افسردگی دقیقا چیست؟

افسردگی حالتی است که در آن فرد برای مدت طولانی احساس ناراحتی و بی علاقگی می کند. از همه مهمتر این ناراحتی و بی تفاوتی عمومی احساسات طبیعی و عادی همه ما هستند.

این احساسات ممکن است به دلایل مختلفی برانگیخته شوند، با این حال، غم و اندوه زمانی رخ می دهد که این هیجان به یک عادت مداوم و یک احساس غالب در شخص تبدیل شود.

بر اساس نظریات بسیاری از داشمندان عالی رتبه از هر سه نفر روی کره زمین، یک نفر از افسردگی رنج می برد. اما نکته اساسی این است که همه این افراد می توانند با مراجعه و زیر نظر یک پزشک متخصص این بیماری خاموش را درمان کنند.

پیشنهاد مطالعه : خرید کیف پول مردانه

علائم و نشانه های افسردگی به چه صورت است؟

علائم این بیماری، مانند هر بیماری دیگر، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در این مقاله از وبسایت dakehsabz به شایع ترین نشانه های افسردگی می پردازیم. همانطور که قبلا گفته شد این مسئله در هر شخصی به گونه ای است و هر احساس ناخوشایند و بدی را نمی توان افسردگی نام برد. در ادامه به چند مورد از این علائم بسیار مهم اشاره می کنیم:

1- غمگین بودن و احساس مأیوسی

احساس افسردگی و پوچی غیرعادی نیست. این خلق و خوی می تواند با دیدن یک فیلم درام، گوش دادن به یک موسیقی غمگین یا حتی دریافت خبر بد در مورد یکی از نزدیکانمان ایجاد شود.

با این حال، این احساس عموماً به اندازه همان آهنگ یا مدت کوتاهی پس از شنیدن خبر ادامه می یابد و سپس احساس دیگری جایگزین می شود. از سوی دیگر، کسانی که از افسردگی رنج می برند، این احساس را بخشی از برنامه روزمره خود می دانند و نیازی به هیچ دلیل یا حادثه ای برای تحریک آن ندارند.

افراد افسرده آینده خود را بسیار سیاه می دانند، زیرا امید کمی به آن دارند، که احساس نا امیدی و پوچی را در آنها تقویت می کند. این خلق و خوی اغلب ناشی از تعمیم بیش از حد واقعیات زندگی است و پس از مدتی به صورت عادت روزانه در افراد گردد.

2- تغییر در مدت زمان خواب

خوابیدن بیش از حد یا خیلی کم یکی دیگر از عوارض این بیماری می باشد که این کاملا طبیعی است که یک بیمار افسرده بیش از حد بخوابد و یا دچار بی خوابی زیادی گردد.

ناتوانی در داشتن یک خواب خوب یا پرخوابی، نشان دهنده عدم آرامش روانی فرد است. این خلق و خوی می تواند نشاط فرد را در طول روز کاهش دهد و تأثیر مخربی بر بهره وری داشته باشد. داشتن این نشانه تاثیر بسیار زیادی در سلامت افراد دارد و کیفیت زندگی آن ها را به شدت کاهش می دهد.

3- به هم خوردن میزان تغذیه و اشتها

مانند سناریوی قبلی، هرگونه تغییر نامطلوب در الگوهای غذایی که برای مدت طولانی ادامه داشته باشد ممکن است نشانه افسردگی باشد. طبق گفته سازمان بهداشت بریتانیا، این تغییر در تغذیه اغلب با کاهش اشتها و کاهش وزن مرتبط است.

در واقع، ممکن است در برخی شرایط به طور بالقوه آنها را تشدید کند، با این وجود در هر دو شرایط فرد مبتلا به افسردگی را در معرض مشکلات سلامتی قرار می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه : خرید عینک مردانه

4- عدم تمایل بی علاقگی به انجام وظایف و ناتوانی در انجام فعالیت های بدنی

این بیماری یک وضعیت بسیار ویرانگر است. افراد مبتلا به افسردگی در نهایت انگیزه خود را برای انجام کارهای مفید مانند مراقبت از خود، تعامل با دوستان، کار، یادگیری، مطالعه و سایر فعالیت های شخصی سودمند از دست می دهند.

یکی از پیامدهای جانبی اولیه این وضعیت این است که فرد را از جامعه طرد می کند، ارتباط سازنده را مختل می کند و کیفیت زندگی را پایین می آورد.

5- به فکر خودکشی افتادن

افراد افسرده تمامی روز را به مرگ و یا خودکشی فکر می کنند، این موضوع باعث ایجاد عدم ترمرکز در افراد می گردد که میل خود را با دوستان و خانواده از دست می دهند و ممکن است مشکلات بدی را تجربه کنند.

شخص بیمار به دلیل اینکه در شرایط بدی قرار دارد به شدت از افکار خود رنج می برد و ممکن است به خود آسیب وارد کند.

تغییرات در علائم و شاخص های افسردگی بستگی به جنسیت و سن دارد

علائم افسردگی نیز مانند هر بیماری دیگری بسته به سن و جنسیت متفاوت است. این بیماری در زمان های خاص مانند دوران کودکی، نوجوانی و میانسالی ممکن است به سراغ فرد بیاید.

بر اساس مطالعه 2019 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده در مورد علائم افسردگی در بزرگسالان، بیش از 40 درصد از افراد مبتلا به افسردگی در سنین 18 تا 29 و 45 تا 64 سال قرار دارند. در نتیجه باید این مشکل را جدی گرفت در غیر اینصورت به شدت به زندگی شخص آسیب وارد می گردد.

شایع ترین علائم افسردگی در نوجوان

بر اساس یک نظرسنجی مرکز سلامت آمریکا، جوانان و نوجوانان گروه سنی حساس ترین افراد به افسردگی هستند. نوجوانی زمانی است که افراد به دنبال هویت واقعی خود هستند. در نتیجه، ویژگی‌های شخصیتی و ارزش‌های آن‌ها ممکن است در نوسان باشد و گهگاه با یکدیگر تضاد داشته باشند.

نوجوانان در نتیجه این وضعیت دچار استرس و افسردگی می شوند، و هر چه فشار بیشتر باشد، بیشتر در معرض افسردگی قرار می گیرند. در نتیجه فشار روانی ناشی از اعمالی مانند:

  • پرخاشگری
  • تندخویی
  • لجبازی
  • قلدری
  • عصبانیت مکرر و طولانی مدت

ممکن است با شخص همراه باشد.

بارزترین علائم افسردگی در بزرگسالان

تشخیص علائم افسردگی مردان دشوارتر از سایر افراد است. به دلیل معیارهای اجتماعی، مردان کمتر احساسات خود را به اشتراک می گذارند. این مشکل باعث می شود افراد پنهان شوند و احساساتی مانند یأس، ناراحتی، بی میلی، نا امیدی و … را ابراز نکنند.

در نتیجه همه آنها را با خشونت یا خشم بیان می کنند که بر اساس هنجارهای اجتماعی قابل قبول تر از مردان است. در نتیجه، شناسایی منبع خشم مردان ممکن است دشوار باشد و اطرافیان آنها ممکن است همیشه دلیل عصبانیت مردان را درک نکنند.

در نتیجه، زمانی که مردان پرخاشگری و خشم از خود نشان می دهند و همچنان به آنها ادامه می دهند، مهم است که به یاد داشته باشید که منبع این رفتار ممکن است افسردگی باشد.

مردان کمتر از زنان احساسات خود را ابراز می کنند و آنها را در معرض خطر بیشتری برای اثرات نامطلوب افسردگی قرار می دهد.

علائم افسردگی در خانم ها به چه صورت می باشد؟

  • داشتن افکار منفی
  • تغییر در نوع تغذیه
  • تعمیم‌دادن مشکلات به کل زندگی
  • عدم انجام فعالیت‌های مفید
  • کاهش و یا افزایش میل جنسی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *