مروری بر بازی Deep Down

Deep Down(دیپ داون)


در این مقاله از وبسایت دکه سبز قصد داریم تا به سال‌های ابتدایی نسل هشتم کنسول برگردیم و مرروی بر بازی جذاب Deep Down داشته باشیم.

در جریان مراسم رونمایی از کنسول پلی استیشن 4، در 20 فوریه 2013 (2 مارس 2013)، یوشینوری اونو از کپکام روی صحنه رفت و آخرین موتور بازی این شرکت را با نام موقتی Panta Rhei معرفی کرد.

در ادامه با ما همراه باشید تا از سیر تحولات اخیر این بازی بیشتر بدانید.

تغییرات جدید این بازی تا کجا ادامه پیدا کرده است؟

موتور بازی برای توسعه بازی های نسل هشتم کپکام در نظر گرفته شده بود. پس از بررسی دقیق ویژگی های Panta Rhei، پیش نمایشی از بازی اولیه که با استفاده از این موتور ساخته شده بود، به عنوان نسخه آزمایشی Deep Down، فاش شد.

Deep Down یک بازی نقش آفرینی آنلاین چند نفره است که برای ارائه یک تجربه گروهی همه جانبه برای حداکثر چهار بازیکن طراحی شده است.

این بازی دارای سیاهچال هایی است که به صورت پراکنده در بازی طراحی شده اند و به طور انحصاری در پلی استیشن 4 در دسترس است. در اینجا برخی از تصاویر حرفه ای این بازی را می توانید، مشاهده نمایید.

مروری بر بازی Deep Down
سیر تحول بازی دیپ دان

در دسامبر 2013، مجله Famitsu با سازنده بازی Yoshinori Ono مصاحبه کرد و بیشترین جزئیات را در مورد Deep Down فاش کرد.

موضوع از این قرار است که در سال 2094 در شهر نیویورک یک اتقاق جالب می افتد و بازیکنان یک Raven را کنترل می کنند، فردی منحصر به فرد با توانایی سفر در زمان و کشف خاطرات درون اشیاء.

این راون ها گروه خاصی از افراد هستند که به داستان اصلی این بازی می پردازد و می توانند به گذشته سفر کنند.

زاغ ها یا همان RAVEN با استفاده از دانش به دست آمده از این سفرها در دوره های زمانی مختلفی به دنبال جستجوی حقیقت در مورد گذشته هشتند.

این بازی موضوع «احساسات» را بررسی می‌کند و دارای سیاه‌ چال ‌های متعددی است که هر کدام نشان‌ دهنده احساسات مختلف انسانی هستند.

در داخل این سیاه چال ها، بازیکنان می توانند با اشیایی که خاطرات و افکار گذشته را در خود نگه می دارند تعامل داشته باشند.

علاوه بر این، سازنده Deep Down از آن به عنوان یک “بازی نقش آفرینی نوستالژیک” یاد کرد و توضیح داد که هدف اصلی این بازی کشف احساسات واقعی و حقایق گذشته است.

در ابتدا، سازندگان این بازی تمرکز اصلی خودشان را بر روی یک بازی آنلاین چند نفره گذاشتند. اما پس از مدتی نسخه های آفلاین این بازی هم به دلیل استقبال زیاد کاربران رونمایی شد.

یوشینوری اونو از سیاه چال های منحصر به فرد بازی به نحوی استفاده کرد که بازیکنان در زمان انجام مراحل بازی هرگز با دو سیاه چاله مشابه روبه رو نشوند.

علاوه بر این، در حین کاوش در این سیاه چال ها، بازیکنان این فرصت را دارند که بقایای سایر بازیکنان را کشف کرده و تجهیزات آنها را به دست آورند.

سازندگان بازی Deep Down چه قابلیت های را به بازی اضافه کردند؟

در پی بررسی هایی با مجله Famitsu درباره تغییرات اخیر دیپ دان آن‌ها این فرصت را پیدا کردند که بازی را مورد بررسی نهایی قرار دهند و در مورد نحوه مدیریت آن فکر کنند.

پس از انجام این همفکری آنها با استفاده از دکمه های چهار طرفه، قابلیت جابه جایی بین آیتم ها و عملکردهای مختلف را به بازی اضافه کردند.

کلیدهای جهت دار بالا و پایین قابلیت تغییر سلاح را در زمان بازی به کاربران می دهد، همچنین با زدن دکمه مثلث این گزینه را می توان فعال کرد.

برای جابه‌جایی آیتم‌ها، کافی است روی کلیدهای جهت‌نمای چپ یا راست ضربه بزنید. و اگر دکمه مربع را نگه دارید، می توانید یک قابلیت خاص را انتخاب کنید و با فشار دادن R1 یا R2 در زمان بازی از آن استفاده کنید.

بازی دیپ داونبا انتخاب دکمه های R1 و R2 می توان حملات، پر سرعت، ضعیف و حرفه ای انجام داد.

همچنین با نگه داشتن دکمه L2، یک دوربین جدید برای شلیک کردن به نفر سوم به کاراکترهای این بازی اضافه می شود، و با زدن آن شیلک های شما به راحتی مورد هدف قرار خواهد گرفت.

با زدن دکمه L1 می توانید با سرعت بالا بدوید.

مروری بر بازی Deep Downچند روز بعد در نمایشگاه بازی توکیو 2013، تریلر جدیدی از این بازی به همراه خبر هیجان انگیزی مبنی بر رایگان بودن بازی با امکان کسب درآمد از آن منتشر شد!

این گیم در نسخه بتا ارائه ارائه شد تا در دسترس عموم کاربران قرار گیرد. در تاریخ 7 فوریه 2014 کپ کام اعلام کرد که انتشار نسخه ی بتا Deep Down را به منظور افزایش جلوه‌های بصری آن کمی به تاخیر خواهد افتاد.

آنها چند روز بعد، تایید کردند که هنوز تاریخ انتشار خاصی را برای نخسه نهایی بازی مشخص نکرده اند.

با حرکت رو به جلو، به روز رسانی های این گیم به طور قابل توجهی کاهش یافت.

در طول یک سال، تصاویر پراکنده، تریلرها یا ویدیوهایی که نسخه ی نمایشی بازی را به نمایش می گذاشتند در رویدادهایی مانند E3 و Tokyo Game Show رونمایی شد که نشانی از توسعه این بازی بود.

پس از انتشار تریلر بازی Tokyo Game Show در سال 2014، سازندگان یک دوره طولانی سکوت کردند که باعث گمانه زنی هایی مبنی بر توقف توسعه آن شده بود.

یوشینوری اونو در مصاحبه ای با وب سایت ژاپنی 4Gamer در 19 فوریه 2015 به این سکوت پاسخ داد و مسائل مهمی را در رابطه با توسعه نسخه جدید بیان کرد. شرح این توضیحات از این قرار است:

توسعه Deep Down به زمان بیشتری نیاز دارد. برخی از آنها تعجب کرده اند که آیا بازی به دلیل عدم به روز رسانی اخیر متوقف شده است یا خیر، اما می توانم به شما اطمینان دهم که اینطور نیست.

ما قصد داریم با نسخه ی نمایشی بازی چیزی کاملاً جدید را به به کاربران ارائه کنیم، حتی اگر زمان زیادی را برای ساخت آن بگذاریم.

چشم انداز ما برای این گیم از زمانی که بازی برای اولین بار معرفی شد، به طور قابل توجهی گسترش یافته است.

به جرات می توان گفت که ایده های اولیه ما در حد و اندازه خاصی نبودند.

ساخت بازی‌های داستان محور فرآیند پیچیده‌ای است که نیاز به برنامه ‌ریزی دقیق تری دارد و ما می‌خواهیم مطمئن شویم که تمام اجزای لازم قبل از انتشار بازی در جای خود قرار دارند.

ما نمی خواهیم بازیکنان به دلیل کیفیت پایین محتوا علاقه خود را به این بازی از دست بدهند.

پس از ارزیابی مجدد مفاهیم اولیه ای که ما برای ساخت دیپ دان به کار گرفتیم، متوجه شدیم که بازی ممکن است جذابیت خاصی برای کاربران نداشته باشد.

به همین دلیل است که برای اصلاح ایده‌هایمان وقت می‌گذاریم تا به نتیجه مورد نظرمان دست یابیم.

این آخرین مصاحبه پایانی در رابطه با این GAME بود. پس از این مصاحبه، بازی وارد یک دوره سکوت کامل خبری شد. تنها نشانه لغو نشدنی که از آن باقی ماند. تصمیم جدید کپکام برای تمدید نام تجاری Deep Down در 16 فوریه 2017 بود.

مروری بر بازی Deep Down
بهترین بازی های کپکام

اما در سال 2019 مصاحبه ای دیگر توسط سایت Gameinformer با یوشنیوری صورت گرفت، و از پیرامون بازی احتمالی بازی از او سوال شد. در نهایت سازندگان اصلی این پاسخ کلی را به کاربران داند:

ناگفته نماند که تیم اصلی توسعه Deep Down منحل شده است. با این حال، ممکن است قبلاً متوجه شده باشید که ما به کمک (CAMCAMP) ظاهر جدیدی به بازی بخشیده‌ایم و ایده ساخت آن را به طور کامل رها نکرده‌ایم.

هر ساله عناوینی را که قصد داریم روی آن ها کار کنیم مورد ارزیابی قرار می دهیم و پروژه هایی را که امیدواریم تایید شوند را دریافت می کنیم.

هدف ما از انجام این کار توسعه بهتر بازی است. چیز دیگری برای بیان کردن وجود ندارد، و تنها سخن پایانی ما این است که ما از ادامه ساخت این بازی دست نکشیده ایم.

پس از این مصاحبه یوشینوری اونو در 9 آگوست 2020 با یک توییت رسمی از کپکام خداحافظی کرد و امیدهای باقی مانده برای انتشار این گیم را از بین برد.

دلیل این اتفاق چه بود؟

در حالی که Deep Down هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد، شبیه به این است که عوامل سازنده Rockstar Games هنوز به طور رسمی دست از کار نکشیده اند!

کپکام به طور رسمی لغو پروژه ما را تایید نکرده است و این امر باعث شده است که برخی از طرفداران امیدی هنوز امیدی در دلشان داشته باشند.

اما به دنبال گفتگوهای سازنده با 4Gamer می توان به این نتیجه رسید که یکی از دلایل مهم لغو شدن این بازی مشکلات مربوط به کیفیت محتوا بازی و روش های درآمدزایی از آن است.

از زمانی که دیپ دان معرفی شد، هیچ بازی ای وجود نداشته است که از موتور بازی Panta Rhei استفاده کند. Capcom بعداً موتور RE Engine را برای عناوین نسل هشتم خود توسعه داد که همچنان از آن استفاده می کند.

مشخص نیست که آیا پیشرفت انجام شده با Panta Rhei برای ایجاد موتور RE تأثیر گذاشته است یا اینکه RE Engine از تمامی امکاناتی که توسط Panta Rhei دارد، استفاده کرده است.

از دید من Deep Down جذابیت خاصی ندارد و نسبت به لغو پروژه آن بی تفاوت هستم. جلوه‌های بصری بازی (از آنچه من دیده‌ام) کاملاً ساده و کلیشه ‌ای به نظر می‌رسید، تقریباً شبیه چیزی که در یک فیلم قابل مشاهده است.

با این حال، زمان انتشار بازی در هر زمانی همیشه یک موضوع جذاب برای کاربران بوده است.

شاید اگر دیپ دان، یک بازی رایگان با محوریت خدماتی از یک ناشر بزرگ، در اوایل نسل هشتم کنسول‌ها، بود. رقابت کمتری در بازار بازی‌های مبتنی بر این سرویس وجود داشت و تا به امروز موفقیت بهتری را در کارنامه خود به ثبت می رساند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *