یکی از لذت بخش ترین فعالیت های بدنی روزانه ورزش، به ویژه پیاده روی است. پیاده روی یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین فعالیت هاست. این فعالیت ارزان است زیرا برای شروع نیازی به تجهیزات خاصی ندارد و شما می توانید فقط با خرید کفش پیاده روی و لباس پوشیدن مناسب از قدم زدن لذت ببرید.

داشتن کفش مناسب پیاده روی با توجه به اهمیت ورزش به ویژه پیاده روی در زندگی روزمره یکی از ضروریات این فعالیت است. زیرا پوشیدن کفش های نادرست به بدن شما آسیب می رساند، صرف نظر از اینکه پیاده روی چقدر برای سلامتی شما مفید است. حتی هنگام کار، پوشیدن کفش پیاده روی توصیه می شود. پس در انتخاب و خرید کفش مردانه باید دقت کنید.

کفش پیاده روی مردانه دقیقا چیست؟

کفش های پیاده روی مردانه یا کفش های خیابانی، کفش های باکیفیتی هستند که در هنگام پیاده روی طولانی نباید فرسوده شوند یا آسیب ببینند. به دلیل جنسیت به کار رفته در ساخت این کفش ها، فشاری روی عضلات پا ایجاد نمی کنند و به راحتی پوشیده می شوند. هنگام پوشیدن کفش پیاده روی مردانه، به یاد داشته باشید که از جوراب های نخی استفاده کنید.

ویژگی های یک کفش پیاده روی مردانه مناسب

  • کفش های پیاده روی باید سبک باشند تا هنگام دویدن یا راه رفتن با آنها احساس راحتی و سبکی داشته باشیم. وزن کفش های پیاده روی معمولی بین 200 تا 400 گرم است.
  • تعریق بدن و پاها در حین ورزش و فعالیت افزایش می یابد. کفش ها باید قابل تنفس باشند و اجازه دهند هوا جریان یابد. گردش هوا در کفش هایی با رویه پارچه ای بیشتر است.
  • یکی دیگر از ویژگی های کفش های پیاده روی مردانه انعطاف پذیری است. کف کفش باید برای قوس پا مناسب باشد. اگر کفش انعطاف پذیر نباشد، باعث ایجاد ناراحتی در تاندون آشیل یا عضلات پشت پا می شود.
  • کف کفش‌های پیاده‌روی باید دارای قوس‌هایی در مرکز باشد تا فشار حاصل از ضربه به پا را بهتر توزیع کند.
  • کفش‌های پیاده‌روی مردانه اغلب دارای رویه کوتاه‌تری هستند تا پاشنه آن آزادانه‌تر حرکت کند و پنجه این کفش‌ها باید تا حدودی بزرگ‌تر از کفش‌های معمولی باشد تا از وارد آمدن فشار به انگشتان پا جلوگیری شود.
  • هنگام خرید کفش پیاده روی، انحنا و کانتور پای خود را در نظر بگیرید.
  • اندازه پای بزرگسالان نیز در نوسان است، بنابراین این تغییرات را چندین بار در سال اندازه گیری کنید.
  • در پایان روز و در ابتدای شب کفش انتخاب و خریداری کنید زیرا در اثر ورزش و پیاده روی پاهای شما بزرگ و بزرگ می شود و بعد از آن مشکل کفش های تنگ و ریز نخواهید داشت.
  • هنگام دویدن یا پیاده روی، از جوراب برای به حداقل رساندن تعریق و سر خوردن پا در داخل کفش استفاده کنید و مطمئن شوید که کفش به خوبی مناسب است.
  • هر دو کفش را بپوشید و قبل از خرید با آنها راه بروید تا راحتی و سبکی آنها را تایید کنید.
  • بین پنجه ها و نوک کفش همیشه باید 2 سانتی متر فاصله باشد و طول و عرض و قوس زیره کفش باید در نظر گرفته شود.
  • اگر سنگین هستید، کف کفش شما باید بالشتک های بیشتری داشته باشد تا وزن شما به طور مساوی روی زمین توزیع شود. اگر سنگین هستید، پاشنه کفش باید بزرگتر باشد. این ویژگی شما را کمتر خسته می کند.
  • پاشنه کفش های پیاده روی مردانه نباید بیش از حد ضخیم یا خیلی نرم باشد، زیرا هر دو ممکن است هنگام راه رفتن مشکلاتی ایجاد کنند.
  • رویه کفش های پیاده روی باید از الیاف کتانی تشکیل شده باشد، زیرا این ماده به جریان هوا کمک می کند و از بروز بیماری های قارچی در ناحیه پا جلوگیری می کند.

مهم ترین نکات در هنگام خرید کفش پیاده روی مردانه

مردان ترجیح می دهند یک کفش پیاده روی مردانه ارزان قیمت بخرند که هم شیک و هم راحت باشد. برای خرید یک کفش ورزشی مردانه ارزان یا گران قیمت، لازم نیست متخصص کفش باشید. دانستن چند استراتژی خرید کفش شما را به یک متخصص تبدیل می کند. در ادامه به برخی از این موضوعات بیشتر پرداخته خواهد شد.

تمایز بین کفش های پیاده روی و دویدن به شرح زیر است: کفش های پیاده روی معمولاً محکم هستند و به راحتی خم نمی شوند. برعکس، کفش‌های کتانی رویه انعطاف‌پذیرتری دارند و ممکن است راحت‌تر خم شوند. اگر هر دو ورزش را دوست دارید، باید دو جفت کفش تهیه کنید.

خرید کفش در شب: از آنجایی که پاهای شما در طول روز منبسط و بزرگتر می شوند، کفش های خود را در شب خریداری کنید تا از عوارض جلوگیری کنید.

همیشه جوراب بپوشید: هنگام پیاده روی یا پیاده روی، همیشه جوراب بپوشید. جوراب های نخی ترجیح داده می شوند زیرا عملکرد را افزایش می دهند، ناراحتی را به حداقل می رسانند و از تغییر شکل اندام جلوگیری می کنند.

کفشی را بخرید که مناسب پای شما باشد: نباید کفشی بخرید که باعث درد شما شود زیرا بین انگشت شست پا و جلوی کفش حدود 2 سانتی متر فاصله وجود دارد.

تفاوت کلی بین کفش پیاده روی و دویدن

اولین و اساسی ترین تمایز بین کفش های پیاده روی و دویدن این است که کفش های دویدن مجهز به ضربه گیر هستند. توضیح این موضوع صریح است. هنگام دوی سرعت، پاهای شما با حدود سه برابر وزن شما به زمین برخورد می کند، اما هنگام قدم زدن، این مقدار به 1.5 برابر وزن شما کاهش می یابد.

کفش های مخصوص دویدن بدون ضربه گیر ممکن است پس از مدت کوتاهی باعث خستگی و فشار زیادی بر روی پاهای شما شود. این باعث می شود از دویدن بیزار شوید و در دراز مدت به قلب دوم شما آسیب برساند.

یک جنبه اساسی در این موضوع وجود دارد که باید از آن آگاه باشید. وجود ضربه گیر در کفش دویدن همیشه متناسب با افزایش وزن است. این بدان معناست که اگر می‌خواهید یک کفش دویدن با بالشتک داشته باشید، باید کفشی با وزن بزرگ‌تر بخرید، که ممکن است همچنان مشکل‌ساز باشد.

بنابراین، اگر می خواهید برای مدت طولانی راه بروید، کفشی را انتخاب کنید که سبک و دارای ضربه گیر با ارتفاع کم باشد تا به عضلات پای شما فشار وارد نشود. این کفش ها گران تر از کفش های پیاده روی هستند.

پاشنه با فلر

پاشنه گشاد پاشنه ای است که در بالا باریک است و با پایین آمدن منبسط می شود. پاشنه های گشاد در کفش های دویدن رایج است. طبق تحقیقات، اگر می خواهید به طور منظم راه بروید و در نهایت سالم شوید، از کفش هایی با پاشنه گشاد اجتناب کنید. ویژگی های اصلی یک کفش پیاده روی راحتی، سبکی و حداقل گشاد شدن پاشنه است.

انعطاف پذیری

انعطاف پذیری در مناطق مختلف یکی از مهم ترین تمایز بین کفش های دویدن و پیاده روی است. زیرا کفش های مخصوص دویدن دارای خاصیت ارتجاعی زیادی در ناحیه پنجه پا هستند. هدف اساسی برای انعطاف پذیری چنین کفش هایی در پنجه پا، فرود آمدن روی زمین با پنجه پا هنگام دویدن است. اگر کفش‌های شما در ناحیه پنجه انعطاف‌پذیری نداشته باشد، بعد از دویدن دائماً دچار درد انگشتان خواهید شد.

کفش پیاده روی با کفش دویدن یکی نیست. این کفش ها باعث افزایش انعطاف پذیری در ناحیه پاشنه پا می شوند. همیشه به خاطر داشته باشید که وسط یا پاشنه پا هنگام راه رفتن فشار بیشتری را تحمل می کند، بنابراین دانستن تفاوت بین کفش های پیاده روی و دویدن ضروری است.

هنگام خرید کفش پیاده روی، لازم است ابتدا کفش را بپوشید و پنجه آن را به زمین بزنید. این به شما کمک می کند متوجه شوید که آیا کفشی که انتخاب می کنید برای پیاده روی مناسب است یا خیر. چکه می کند یا می دود؟ همچنین اگر کفش انعطاف پذیری بسیار کمی داشته باشد، بی کیفیت و برای هر نوع فعالیت ورزشی نامناسب است.

سایز پاشنه

یکی دیگر از تمایز بین کفش های پیاده روی و دویدن، ارتفاع پاشنه است. کفش های دویدن اغلب دارای ارتفاع پاشنه بیشتری هستند که به عنوان ضربه گیر برای انگشت پا عمل می کند. با این حال، ارتفاع پاشنه کفش های پیاده روی بسیار کم است و به آنها تخت گفته می شود.

شیب زیره کفش ورزشی پیاده روی باید تقریباً 4 میلی متر باشد که در هنگام خرید کفش پیاده روی باید به آن توجه کرد. این عدد معمولا روی جعبه کفش درج می شود. شیب زیره کفش اختلاف ارتفاع بین کمک فنر در پاشنه و پنجه کفش است.

اشتباهاتی که افراد معمولا هنگام خرید کفش پیاده روی مرتکب می شوند

  1. توجه به ظاهر کفش و نادیده گرفتن میزان راحتی آن روی پا
  2. کفش مناسب بخرید
  3. برای پیاده روی در صبح کفش تهیه کنید (بهترین زمان برای خرید کفش عصر است)
  4. خرید کفش بر اساس سایز به تنهایی و بدون اینکه ابتدا آن را امتحان کنید (زیرا همه برندها دقیقاً یک اندازه نیستند و ممکن است کمی متفاوت باشند)
  5. نپوشیدن جوراب هنگام امتحان کردن کفش

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *