از بین بردن سوسک

یکی از حشراتی که به سرعت وارد محل زندگی انسان می شود، سوسک است. این حشرات عموما در محیط فاضلاب های آلوده و فضاهای کثیف زندگی می کنند. سوسک ها معمولا علاقه زیادی به تاریکی دارند و از نور متنفرند. به همین دلیل نباید خانه و یا محل زندگی ما تاریک و یا مانع تابش نور خورشید باشد. در این مقاله از وبسایت دکه سبز به معرفی چند راهکار برای از بین بردن سوسک و همچنین علت تجمع آن ها می پردازیم.

سوسک ریز از کجا می آید؟

سوسک های ریز کابینت معمولاً از محیط های گرم، مرطوب و نزدیک به منابع غذایی و آب وارد منازل می شوند. آنها به طور معمول در آشپزخانه ها، حمام ها، زیرزمین ها و زیر شیروانی ها زندگی می کنند. سوسک های ریز از شکاف درزهای کابینت ها، داکت های برق و سایر مکان های مخفی که دارای شرایط مناسب هستند، لذت می برند و در آنجا پنهان می شوند. آنها به دنبال محیط های گرم، مرطوب و آلوده هستند. سوسک های ریز کابینتی معمولاً در شب بیداراند و روزها در مناطق تاریک پنهان می شوند. اگر در طول روز شاهد فعالیت این سوسک ها شدید، نشان دهنده آلودگی بالا در محیط زندگی شما است.

علت وجود سوسک در خانه نوساز؟

علت وجود سوسک در خانه نوساز می‌ تواند چند دلیل داشته باشد:

1.      سوسک‌ها می ‌توانند به همراه چوب، کارتن، مبلمان و سایر مصالح ساختمانی به داخل خانه نوساز راه پیدا کنند.

2.      نواحی مرطوب و مکان ‌هایی که منبع آب اصلی است، محل مناسبی برای تجمع این حشرات است. نشتی آب در هر قسمت از خانه بهترین محیط برای رشد آن ها است.

3.      سوسک‌ های فاضلابی می ‌توانند از طریق لوله‌ های فاضلاب شهری و کف ‌شوی به داخل خانه نفوذ کنند. استفاده از پوشش مناسب برای این لوله‌ ها می‌تواند از ورود سوسک ‌ها جلوگیری کند.

4.      وجود زباله ‌های انباشته شده در خانه‌ های نوساز می ‌تواند محیط مناسبی برای تجمع سوسک‌ها فراهم کند.

از بین بردن سوسک کابینت با سرکه

استفاده از سرکه به عنوان یک روش طبیعی برای از بین بردن سوسک‌ ها، به ویژه سوسک ‌های کابینت، می ‌تواند مؤثر باشد. سرکه به دلیل خاصیت اسیدی خود، منافذ تنفسی سوسک ‌ها را مسدود کرده و در نتیجه آن‌ها را از بین ببرد. در ادامه روش از بین بردن سوسک کابینت ام دی اف را به شما آموزش می دهیم.

از بین بردن سوسک
بهترین سم برای از بین بردن سوسک کابینت

مواد لازم برای ساخت قوی ترین سم سوسک ریز

·         سرکه سفید

·         مایع ظرفشویی

·         آب

·         بطری اسپری

مراحل ساخت سم سوسک برای کابینت ام دی اف

تهیه محلول: مقداری سرکه را با مایع ظرفشویی و آب مخلوط کنید. مقدار این ترکیبات می تواند به اندازه دلخواه شما باشد. اما یک نسبت 1:1 (یک لیتر سرکه، یک لیتر مایع ظرفشویی و یک لیتر آب) مناسب است. محلول تهیه شده را در یک بطری اسپری بریزید. محلول را مستقیماً روی سوسک ‌ها اسپری کنید یا در نقاطی که سوسک‌ ها هستند، اسپری نمایید. سرکه به دلیل خاصیت اسیدی خود، منافذ تنفسی سوسک‌ ها را مسدود کرده و آنها را از بین می‌ برد. برای اثربخشی بیشتر، این کار را چند بار در هفته تکرار کنید تا سوسک ‌ها به طور کامل از بین بروند.

توجه : در استفاده از سرکه و محلول‌ های مرطوب دقت کنید، زیرا ممکن است به کابینت ‌های چوبی آسیب برساند. برای جلوگیری از ورود سوسک‌ ها، به نظافت منظم و بستن نقاط ورودی توجه کنید. این روش یک راهکار طبیعی و کم‌ هزینه برای کنترل سوسک‌ها در کابینت‌ ام دی اف است.

آیا سیر برای از بین بردن سوسک موثر است؟

سیر به عنوان یک روش طبیعی برای دفع سوسک‌ ها شناخته شده است. تحقیقات و تجربیات نشان می ‌دهند که سوسک ‌ها از بوی سیر و پیاز متنفرند و این بو می ‌تواند آن‌ها را فراری دهد. برای تهیه یک محلول دفع ‌کننده سوسک با سیر، می ‌توانید سیر و پیاز را خرد کرده و با آب ترکیب کنید. این محلول را در مکان‌ هایی که سوسک‌ ها وجود دارند، اسپری کنید. علاوه بر سیر، استفاده از دیگر مواد طبیعی مانند: فلفل تند، لیمو و قهوه نیز باعث دور شدن این حشرات می شود. این روش‌ ها به دلیل طبیعی بودن، برای سلامتی انسان و حیوانات خانگی بی ‌خطرتر از حشره ‌کش ‌های شیمیایی هستند. در نهایت، اگرچه سیر می ‌تواند به عنوان یک روش مؤثر برای دفع سوسک ‌ها عمل کند. اما ممکن است برای کشتن آن‌ ها به تنهایی کافی نباشد و بهتر است در کنار دیگر روش ‌های بهداشتی و یا تماس با مراکز سمپاشی منازل در اصفهان انجام دهید.

آیا وایتکس سوسک را می کشد؟

وایتکس (محلول سفید کننده) به عنوان یک ماده ضدعفونی ‌کننده می‌تواند، برای از بین بردن سوسک ‌ها مؤثر باشد. اما این کار به صورت مستقیم و به عنوان یک حشره کش قوی توصیه نمی ‌شود. وایتکس ممکن است به دلیل خاصیت خورندگی و ضدعفونی ‌کنندگی خود، به سوسک ‌ها آسیب برساند.  اما برای کشتن سوسک ‌ها بهتر است از روش ‌های دیگری مثل : ترکیب صابون با جوش شیرین، اسید بوریک، سرکه و … استفاده کنید.

طرز تهیه طعمه با جوش شیرین برای نابودی سوسک

همان طور که می دانید جوش شیرین برای از بین بردن سوسک موثر است. برای ساخت این سم قوی به مواد زیر نیاز دارید.

  • یک قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • یک قاشق غذاخوری شکر

روش تهیه و استفاده

  1. جوش شیرین و شکر را به مقدار مساوی در یک ظرف کوچک مخلوط کنید.
  2. این مخلوط را در مناطقی که سوسک ‌ها بیشتر رفت و آمد دارند، بپاشید.

می ‌توانید مقداری آب نیز در نزدیکی این محلول قرار دهید تا اثر بخشی آن را افزایش یابد.

این کار را به مدت چند روز تکرار کنید تا سوسک ‌ها از بین بروند. این روش غیر سمی و طبیعی باعث کاهش این حشرات کثیف می شود.

سوسک در خانه نشانه چیست؟

وجود سوسک در خانه می ‌تواند نشان ه‌ای از شرایط نامناسب بهداشتی و محیطی باشد که به جذب این حشرات کمک می‌کند. سوسک ‌ها به دنبال محیط های مرطوب و کثیف هستند. و اگر محل زندگی شما این شرایط را داشته باشد. سوسک ها علاقه بسیاری به زندگی در آن جا دارند. همچین مهمترین مواردی که باعث تجمع آن ها می شود، عبارت اند از:

نامرتبی خانه: به ویژه در آشپزخانه، جایی که مواد غذایی و تنقلات در دسترس هستند.

آلودگی: تمیز نبودن اجاق گاز، فر سایر سطوح خانه شما باعث تجمع این حشرات می شود.

نشتی آب: وجود نشتی در آشپزخانه و حمام، محیطی مناسب برای سوسک‌ ها فراهم می ‌آورد.

منافذ ورودی: وجود شکاف در منافذ در، دیوار و پنجره ها به این حشرات اجازه ورود می ‌دهد.

چگونه از شر سوسک فاضلاب خلاص شویم؟

برای خلاص شدن از سوسک ‌های فاضلاب، می‌ توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. در ادامه به چندین روش مؤثر برای از بین بردن سوسک‌ های فاضلاب اشاره می کنیم.

از بین بردن سوسک (2)
بهترین سم برای از بین بردن سوسک فاضلاب

تهویه مناسب: اطمینان حاصل کنید که حمام و آشپزخانه دارای تهویه مناسب هستند و نور خورشید به این مکان ‌ها می ‌تابد.

خشک نگه ‌داشتن محیط: رطوبت محیط را کاهش دهید، زیرا سوسک‌ ها در مکان ‌های مرطوب شروع به تخم گذاری می کنند.

بستن منافذ: تمامی سوراخ ‌ها و درزهای موجود در دیوارها، درها و پنجره‌ ها را با گچ یا سیمان بپوشانید تا از ورود سوسک‌ ها جلوگیری شود.

اسید: ریختن مقدار کافی اسید در لوله‌ های فاضلاب م ی‌تواند به از بین بردن سوسک‌ ها کمک کند. این ماده سمی می ‌تواند، باعث از بین بردن سوسک های فاضلاب شود.

حشره ‌کش‌ ها: استفاده از حشره‌ کش‌های مخصوص سوسک که حاوی مواد مؤثر مانند سیفلوترین هستند، می ‌تواند به طور مؤثری سوسک ‌ها را نابود کند.

محلول آب و صابون: این محلول می ‌تواند با ایجاد لایه ‌ای در منافذ تنفسی سوسک ‌ها، باعث خفگی آن‌ ها شود.

استفاده از گازوئیل یا نفت: برخی افراد برای از بین بردن سوسک‌ ها از گازوئیل یا نفت در چاه توالت استفاده م ی‌کنند، زیرا این مواد شیمیایی باعث از بین بردن آن ها می شود.

تمیز نگه ‌داشتن محیط: حمام و آشپزخانه را به طور منظم تمیز کنید و زباله‌ ها را به سرعت از خانه خارج کنید تا از جذب سوسک ‌ها جلوگیری شود.

استفاده از تله‌ های سوسک: نصب تله‌ های چسبنده در مسیرهای عبور سوسک ‌ها می ‌تواند، آن ها را به دام اندازد.

سوسک ها از چه چیزی بدشان می آید؟

سوسک ‌ها از چندین ماده و بو متنفرند که می ‌توانند به عنوان روش ‌های طبیعی برای دور کردن آن‌ ها از محیط زندگی استفاده شوند. در زیر به برخی از این مواد اشاره می ‌شود:

گیاهان و بوها

برگ بو: سوسک ‌ها به شدت از بوی برگ بو بیزارند. به همین دلیل می توانید از این برگ ها در نقاط خشک استفاده کنید تا باعث دور شدن این موجودات موذی شود.

نعنا: اسپری کردن محلول نعنا در مکان‌ های ورودی سوسک ‌ها نه تنها آن‌ها را دور می ‌کند بلکه بوی مطبوعی در محیط ایجاد می کند.

میخک و اسطوخودوس: این گیاهان نیز از جمله گیاهانی است که سوسک ‌ها از بوی آن ها فراری هستند.

پوست لیمو: بوی پوست لیمو نیز می ‌تواند سوسک‌ها را دور کند.

آمونیاک: بوی قوی آمونیاک نیز می ‌تواند سوسک‌ها را دفع کند. برای انجام این کار لازم است  تا مقداری آمونیاک را با آب ترکیب کنید و در نقاط مختلف خانه بگذارید.

دهانشویه: استفاده از دهانشویه با آب رقیق شده و کمی مایع ظرفشویی می ‌تواند به عنوان یک اسپری موثر برای دور کردن سوسک‌ ها عمل کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *