استرس

ذهن و بدن دائماً در تضاد هستند، بنابراین استرس می‌تواند بر سلامت کلی شما نیز تأثیر بگذارد. استرس طولانی‌مدت تغییرات قابل‌توجهی در بدن ایجاد می‌کند و حتی stress کوتاه‌مدت می‌تواند به‌طور موقت سلامتی را کاهش دهد. درحالی‌که رهایی کامل از استرس موضوع دشواری در دنیای پرشتاب امروزی است، کسب مهارت‌های کاهش تنش‌های روانی که می‌تواند به شما در معکوس کردن اثرات مخرب  کمک کند، مهم و ضروری است. این به‌سلامتی شما بستگی دارد.

چگونه سطح استرس خودمان را پایین بیاوریم؟

اگر سطح تنش شما بسیار شدید و ناتوان‌کننده است، آن‌قدر شجاع باشید که از گروه‌های مدیریت استرس و متخصصان کمک بگیرید. زندگی آن‌قدر کوتاه اما ارزشمند است که نباید با استرس تقسیم شود. سلامتی هیچ قیمتی ندارد. شما سزاوار آرامش در هرروز زندگی خود هستید. پیروی از این 10 نکته ساده به شما کمک می‌کند تا استرس را کاهش دهید و تعادل را در بدن، ذهن و روح بازیابی کنید. پس به فکر جدایی و نگرانی در مورد انجام این کارها باشید. انجام این 10 نکته به شما در مدیریت استرستان کمک خواهد کرد:

 قدرت تنفس عمیق را فراموش نکنید

تنفس فعالیتی است که همه ما انجام می‌دهیم، اما به‌ندرت به آن توجه می‌کنیم. تمرکز بر تنفس مؤثرترین راه برای آرامش و ارتباط ذهن، بدن و روح است. وقتی روی تنفس خود تمرکز می‌کنیم، می‌توانیم سطح استرس خود را مدیریت کنیم، آرام شویم و ذهنی شفاف به دست آوریم.
وقتی تحت‌فشار شدید، تنها چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است: سه نفس عمیق بکشید. این روش قدرتمند و ساده به کاهش اضطرابی که اغلب همراه با استرس است کمک می‌کند.

ارزش یک خواب خوب را دست‌کم نگیرید

استرس مزمن می‌تواند خواب را مختل کند. خواب به‌طور مستقیم بر تمام جنبه‌های سلامتی ما تأثیر می‌گذارد، بنابراین یک‌شب بی‌قراری که در حال چرخیدن است می‌تواند سطح استرس ما را تا حد زیادی افزایش دهد. به محیط خواب خود توجه کنید. محیطی راحت فراهم کنید که خواب آرام را تقویت می‌کند. با پاشیدن کمی روغن اسطوخودوس بر روی بالش خود و قرار دادن تلویزیون، کامپیوتر یا وسایل الکترونیکی در اتاق‌خواب، محیطی راحت ایجاد کنید که به شما احساس آرامش و راحتی می‌دهد.

از مصرف کافئین، الکل یا وعده‌های غذایی سنگین در عصر خودداری کنید. از تماشای برنامه‌های کامپیوتری یا تلویزیونی در شب خودداری کنید و در عوض به موسیقی آرامش‌بخش گوش دهید، چای سبز بنوشید و ذهن خود را از استرس پاک‌کنید.

غذای راحتی را امتحان کنید

هنگامی‌که ما واقعاً استرس داریم، بسیاری از ما به مواد لذت‌بخش مانند قهوه، الکل و غذای راحتی روی می‌آوریم. به‌خصوص در مواقع استرس باید به سراغ غذای راحت برویم نه غذای راحت. بهترین راه برای افزایش انرژی، خوردن غذاهای سالم و خوشمزه است. مصرف غذاهای مغذی که منبع قابل‌اعتماد انرژی هستند، سلامتی را تضمین می‌کند و از بدن در مواقع استرس محافظت می‌کند.
به رژیم غذایی خود توجه کنید. غذاهایی که می‌خورید می‌توانند زندگی شمارا بهروش‌های غیرمنتظره‌ای تغییر دهند.

بوی خوب آرامش می‌آورد

بخشی از مغز که وظیفه پردازش بویایی را بر عهده دارد به بخش‌های ویژه احساسات و افکار نزدیک است. هنگامی‌که بویی را که دوست دارید، مانند عطر یا گل، استشمام می‌کنید، به‌طور طبیعی نفس‌های عمیق می‌کشید که می‌تواند به شما کمک کند آرام شوید.
با استنشاق روغن‌های ضروری، می‌توانید استرس، اضطراب یا هر اثر عاطفی فوری دیگری را کاهش دهید.
بوی این گیاهان برای رفع استرس بسیار مفید است:
اسطوخودوس: استرس روانی را کاهش می‌دهد
یاس: نشاط‌بخش و آرامش‌بخش
گل سرخ: فعالیت قلب را تقویت می‌کند و حس اعتمادبه‌نفس ایجاد می‌کند
نعناع: کاهش خستگی

حتما بخوانید: راهنمای خرید تیشرت مردانه

مدیتیشن، یوگا و عبادت

20 دقیقه دعا، یوگا یا مدیتیشن در روز استرس را کاهش می‌دهد و سلامت روان را بهبود می‌بخشد. آرامش و انجام کارهای معنوی برای مدیریت تنش مهم است. شاید عجیب به نظر برسد، اما یکی از بهترین کارهایی که می‌توانیم در مواقع استرس‌زا انجام دهیم این است که هیچ کاری انجام ندهیم، بی‌حرکت باشیم، ساکت باشیم و مراقبه کنیم.

انرژی خودتان را مدیریت نمایید

هر دقیقه از روز با فرصت‌هایی برای تخلیه یا بازیابی انرژی خود مواجه می‌شوید.
روابط بد، محیط بد، بدزبانی و افکار بد انرژی شمارا تخلیه می‌کند. از طرفی روابط خوب، محیط سازنده، مثبت اندیشی و مشارکت در فعالیت‌های محرک انرژی شمارا افزایش می‌دهد.
نه گفتن را یاد بگیرید تا مرزهای مشخصی برای خود تعیین کنید و برای کاهش استرس در همه زمینه‌های زندگی خود انتخاب‌های سالمی داشته باشید. سالم و فعال نگه‌داشتن بدن یک‌راه مؤثر برای تسکین روح خسته و خسته است.

کلمات مثبت بگویید

همه ما می‌دانیم که کلمات قدرت زیادی دارند، بنابراین هنگام مواجهه با تنش‌ روانی از جملات تأکیدی مثبت استفاده کنید.
من آرامش را انتخاب می‌کنم.
ذهنم را از افکار استرس‌زا پاک می‌کنم.
من تنش را از تمام سلول‌های بدنم آزاد می‌کنم.
جملات تأکیدی مثبت می‌تواند انرژی بدن شمارا افزایش دهد، نشاط شمارا افزایش دهد و استرس را از بین ببرد.

ورزش کردن

ورزش سطح اندورفین را افزایش می‌دهد، انتقال‌دهنده‌های عصبی که به مغز احساس شادی می‌دهد. همچنین خلق‌وخوی شمارا بهبود می‌بخشد، به شما انرژی می‌دهد، به شما کمک می‌کند آرام شوید و بهتر بخوابید و درنتیجه، زمانی که بدن شما احساس خوبی داشته باشد، مغز شما نیز از همین روال پیروی می‌کند.

خنده بهترین دارو است

 خنده یک‌راه شگفت‌انگیز برای ترشح بیشتر اندورفین در بدن شماست. با دوستان خود دورهم جمع شوید و باهم بخندید. یک فیلم زیبا تماشا کنید که به شما احساس خوبی می‌دهد. زمانی که تنش و یا اظطراب دارید، خندیدن می‌تواند به‌سرعت بخشی از انرژی منفی را از بین ببرد.

برای لذت‌های ساده وقت بگذارید

 اغلب وقتی استرس داریم، چیزهای ساده می‌توانند بینایی و حتی خلق‌وخوی ما را بهبود بخشند. وقتی تحت‌فشار شدید، زمانی را به لذت‌های ساده اختصاص دهید. جای تعجب است که پیاده‌روی در ساحل چقدر می‌تواند کمک کند. تماشای طلوع و غروب خورشید می‌تواند ما را از زندگی روزمره دور کند. همچنین نزدیک شدن به طبیعت و قدم زدن در یک پارک یا جنگل زیبا ما را با محیط‌زیست پیوند می‌دهد. این اقدامات ساده یکی از عمیق‌ترین و مؤثرترین درمان‌ها برای انواع تنش‌ها هستند.

استرس کنترل نشده بر سلامت شما و خانواده شما تأثیر منفی می‌گذارد و کیفیت زندگی شمارا کاهش می‌دهد. وقتی به‌سلامت جسم، ذهن و روح خود اهمیت می‌دهید، برای خانواده و عزیزانتان به‌عنوان نمادی از احترام به خود شناخته می‌شوید. بدانید که توانایی شما در مدیریت تنش روانی، کیفیت زندگی شمارا تعیین می‌کند.

استرس چه بیماری‌هایی را در بدن برای ما ایجاد می‌کند؟

این بیماری مهلک که به آن‌ یک سرطان روانی هم گفته می‌شود عامل بسیاری از بیماری‌های در بدن انسان است که مهم‌ترین قسمتی که در زمان تنش روانی ممکن است شما را تحت تأثیر قرار دهد سیستم گوارش شما است که به‌نوبه خود می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در کبد و صفرا شما گردد.

استرس به‌نوبه خود پس از مدتی مانند سایر مسائلی که بشر در طول زندگی با آن درگیر است درمان نمی‌گردد بلکه خود مشکلات روانی دیگری مانند عدم تمرکز و یا خشم را در افراد به وجود آورده که این مسائل می‌تواند پس از مدتی شما را از یک زندگی نرمال دور کند پس تا آنجا که می‌توانید ورزش کنید و اگر مسئله شما بسیار حاد است با یک مشاور متخصص به رایزنی بپردازید.

چکیده کلی و کلام پایانی

در این مقاله در رابطه با مدیریت کاهش تنش‌ روانی نکاتی را برای شما بیان کردیم که امیدواریم از مطالعه آن کمال بهره را ببرید. استرس یا همان تنش یک جنگ روانی است که می‌توانید به‌راحتی انسان را از پا درآورد وزندگی فرد را مختل نماید. یکی از مشکلاتی که در تمرکز کردن وجود دارد داشتن سطح استرس زیاد است که منجر به افسردگی و درنهایت به اضطراب تبدیل خواهد شد.

چنانچه شما نتوانید میزان تنش موجود خودتان را کنترل نمایید، باید به یک متخصص روان‌درمانی و یا تراپیست است مراجعه کرده و این مسئله را از ریشه درمان نمایید. از اینکه وقتتان را به جهت مطالعه این مقاله از وب‌سایت دکه سبز گذاشتید کمال تشکر راداریم. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *