نقد و بررسی گوشی سامسونگ Galaxy A25 و مقایسه با A24

در چند سال گذشته، سری A سامسونگ نه تنها بر بازار موبایل در ایران بلکه در جهان هم تسلط داشته و بخش قابل توجهی از سهم بازار را در اختیار خود قرار داده است.

مدل‌های A24 و A25 علیرغم دسته ‌بندی گوشی‌های هم رده خود قیمت مناسبی ندارند که دلیل اصلی آن به دلیل شرایط اقتصادی در ایران است.

به همین دلیل افرادی همچنان به دنبال خرید بهترین گوشی تا 5 میلیون و یا سایر گوشی های سامسونگ تا سقف 10 میلون تومان هستند.

A25 که نسخه جدیدتری از نسخه A24 است به تازگی وارد بازار شده است. جالب اینجاست که معرفی این مدل منجر به کاهش قیمت A24 و افزایش ارزش آن گردیده است.

هدف ما در این مقاله  بررسی هر دو مدل است و اینکه کدام مدل ارزش خرید کردن دارد. در ادامه این مقاله از وبسایت دکه سبز به بررسی کلی

میان این دو رقیب فعلی خواهیم پرداخت.

بیایید نگاهی به طراحی و کیفیت ساخت سامسونگ A24 و A25 بیندازیم

هر دو گوشی در یک طبقه بندی قرار دارند و تنها یک نسل از هم فاصله گرفته اند. سامسونگ طراحی ثابتی را در هر دو دستگاه به کار گرفته است، به طوری که A25 کمی بزرگتر از A24 و دارای ارتفاع و عرض یک میلی متری است.

علاوه بر این، آ بیست و پنج 197گرم وزن دارد که دو گرم سنگین تر از A24 است. با این وجود تفاوت های جزئی، آنها به اندازه کافی قابل توجه نیستند و نمی توان برگ برنده را به نفع  آ بیست و چهار صادر کرد.

هر دو گوشی دارای پنل جلویی شیشه ای هستند، اما از گوریلا گلس برای محافظت استفاده نمی کنند. پنل جلوی هر دو گوشی دارای یک دوربین سلفی است که در یک بریدگی در بالای صفحه نمایش قرار گرفته است.

در A25، حاشیه های صفحه نمایش نسبت به نسل قبلی کاهش یافته است و 84.2 درصد از پنل جلویی را صفحه نمایش تشکیل می دهد.

از سوی دیگر، A24 دارای حاشیه به نسبت کمتری است و 82.4 درصد از پنل جلویی را صفحه نمایش دارد. ساختار دوربین در گوشه سمت چپ بالای پنل پشتی برای هر دو گوشی یکسان است.

سامسونگ تصمیم گرفته است از طراحی سال قبل استفاده کند، جایی که دوربین ها مستقیماً از پنل پشتی بدون قاب یا حاشیه بیرون می آیند.

نام برند سامسونگ در وسط پنل پشتی دیده می شود. هر دو گوشی دارای پنل پشتی پلاستیکی هستند که تاثیر به سزایی در پایین آوردن وزن آن دارد.

این دو مدل گوشی در طیف رنگی مختلفی در بازار وجود دارد. پنل پشتی A25 طراحی شطرنجی بسیار ظریفی است و جذابیت آن را نسبت به نسل قبلی بیشتر کرده است.

وقتی هر دو گوشی را در کنار هم مقایسه می کنید، یک تفاوت عمده آشکار می شود و آن شکل لبه ها است. A24 دارای لبه های کمی خمیده است، در حالی که A25 دارای لبه های کاملا مسطح است که ظاهری شبیه به آیفون دارد.

این طراحی شیک به دارندگان A25 حس خوبی منتقل می کند، اما ممکن است برای افرادی که دست های کوچکتری دارند، نتوانند آن را به راحتی در دست بگیرند و این موضوع کمی چالش برانگیز باشد.

لازم به ذکر است که هر دو گوشی دارای صفحه نمایش AMOLED هستند، سامسونگ تصمیم گرفته تا حسگر اثر انگشت را در سمت راست دکمه پاور قرار دهد.

سنسور A24 ممکن است به دلیل ظرفیت خازنی آن سریع ترین نباشد، اما به راحتی قابل دسترسی است. از نظر طراحی، تفاوت زیادی بین این دو گوشی وجود ندارد.

با این حال، A25 با پیشرفت هایی مانند کاهش حاشیه های صفحه نمایش و لبه های صاف کمی متمایزتر است و در نهایت آن را برنده این بخش از رقابت می کند.

مقایسه صفحه نمایش مدل A24 و A25 سامسونگ

سامسونگ یک صفحه نمایش 6.5 اینچی Super AMOLED را در هر دو گوشی قرار داده است که این دو مدل را به کیفیت رزولوشن 1080 2340 رسانده است.

با تراکم پیکسلی 396 پیکسل، صفحه نمایش جزئیات باورنکردنی و رنگ های زنده را به لطف فناوری Super AMOLED به نمایش می گذارد.

شایان ذکر است که در این بازه قیمتی، این گوشی ها بهترین تجربه نمایشگر را در اختیار کاربران قرار می دهند.

صفحه نمایش ها دارای روشنایی 1000 نیت هستند که نسبت به بازه قیمتی آنها کاملاً مناسب است و حتی در زیر نور مستقیم خورشید نیز خوانا باقی می مانند.

با این حال، اگر در مورد صفحه نمایش سختگیر باشیم، تنها ایرادی که می توانیم پیدا کنیم عمق رنگ مشکی است که با توجه به فناوری پیشرفته super AMOLED می تواند، در آینده بهبود یابد.

تمایز کلیدی در این بخش در نرخ تمدید تصویر یا نرخ تازه سازی نهفته است. سامسونگ نرخ رفرش 90 هرتز A24 را در مدل A25 به 120 هرتز ارتقا داده است.

با نرخ تازه‌ سازی تصویر بالاتر، عملکرد گوشی کمی روان تر به نظر می‌رسد و تجربه کلی کاربری را بهبود می‌ بخشد.

هر دو گوشی دارای نمایشگرهای درجه یک در محدوده قیمتی خود هستند، اما A25 به دلیل بهینه تر بودن قیمت در این میان رتبه بهتری به خود اختصاص می دهد.

مقایسه صفحه نمایش A24 و A25
بررسی گوشی Galaxy A25 سامسونگ و A24

 بررسی A24 و A25 بر اساس عملکرد باتری و مدت زمان شارژ

بدون شک همه ما امروزه به گوشی های هوشمند وابسته شده ایم و بسیاری از فعالیت های روزمره را با این جعبه مستطیلی هوشمند انجام می دهیم.

اما یکی از مهمترین مشکلاتی که همیشه وجود داشته است، میزان ظرفیت باتری و شارژ گوشی است. گوشی A24 دارای یک باتری لیتیومی با ظرفیت 5 هزار میلی آمپر ساعتی دارد.

شارژ بودن این باتری با حجم بالا و ظرفیت 90 هرتزی خود توانسته تا یک صفحه نمایشگر بسیار باکیفیت را در اختیار کاربران قرار دهد.

به همین دلیل شما با داشتن این مدل می توانید 12 ساعت از این گوشی بدون خالی شدن باتری استفاده کنید.

باتری  A24 از قابلیت شارژ سریع یا همان فست شارژ پشتیبانی می کند. اما تنها ایرادی که در اینجا وجود دارد، نبود آداپتور آن در داخل جعبه گوشی است.

به همین جهت افرادی که این گوشی را خریداری می کنند، نیاز است تا آداپتور آن را به صورت جداگانه از بازار خریداری نمایند.

باتری این گوشی تنها در کمتر از 30 دقیقه تا مرز 50 درصد شارژ می شود و برای فول شارژ شدن آن تقریبا 90 دقیقه زمان نیاز است.

اندازه باتری A25 در همان ابعاد باقی مانده، اما مدل آن دستخوش تغییراتی بوده است. A25 اکنون از یک باتری لیتیوم یونی 5000 میلی آمپر ساعتی تغذیه می کند.

در حالی که قابلیت شارژ این باتری راضی کننده است، در مقایسه با رقیب خود یعنی Samsung A24 عقب خواهند ماند.

مدت زمان شارژ باتری A25 حدود 9 ساعت برای وبگردی، 11 ساعت و 37 دقیقه برای پخش ویدیو و 5 ساعت و 43 دقیقه برای بازی است که در هر سه جنبه تقریباً 2 تا 3 ساعت کمتر از A24 است.

علاوه بر این، باتری A25 از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می کند، اما مانند سال گذشته، سامسونگ این آداپتور را از بسته حذف کرده و کاربران را ملزم به خرید جداگانه آن کرده است.

باتری A25 با یک آداپتور 25 واتی می تواند تنها در 30 دقیقه به 49 درصد شارژ برسد، در حالی که شارژ کامل یک ساعت و 24 دقیقه طول می کشد.

با کمال تعجب، از نظر باتری و عملکرد شارژ، A25 در مقایسه با نسل قدیمی A24 روبه عقب رفته است. در عملکردهای مختلف باتری، A24 تقریباً 40٪ کارایی بهتری نسبت به A25 نشان می دهد.

هر دو دستگاه دارای سرعت شارژ مشابه هستند و آداپتور ندارند. در نتیجه، سامسونگ گلکسی A24 به عنوان انتخاب برتر در این رده ظاهر می شود.

تغییرات دوربین تا کجا پیش رفته است؟

هر دو گوشی در این بازه قیمتی دوربین خوبی را در اختیار کاربران قرار می دهند که اغلب عامل کلیدی در انتخاب گوشی موبایل است.

پیدا کردن یک گوشی با کیفیت دوربین بالا در این رنج قیمت می تواند چالش برانگیز باشد، اما خوشبختانه هر دو مدل این معیار را دارند. در ادامه بیشتر در رابطه با قابلیت های دوربین هر دستگاه بحث خواهیم کرد.

 ارزیابی عملکرد دوربین های اصلی

A24 دارای سه دوربین است. دوربین اصلی دارای سنسور 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 است. با توجه به بازه قیمتی گوشی هایی در این سری، این گوشی کیفیت تصویر بسیار خوبی دارد.

سطوح بالایی از جزئیات، رنگ دقیق و نور مناسب را در تصاویر گرفته شده با این گوشی کاملا به چشم می خورد.

در حالی که محدوده دینامیکی دوربین ممکن است بهترین نباشد، اما با توجه به قیمت آن می توان از این ایراد چشم پوشی کرد.

یکی از مزیت های اصلی این دوربین قابلیت لرزشگیر اپتیکالی آن یعنی ois است که جلوی لرزش دستان را می گیرد و عکس های واضح تری برای کاربران ایجاد می کند.

هنگامی که صحبت از عکاسی پرتره به میان می آید، دوربین اصلی A24 ممکن است گاهی اوقات برای شناسایی درست سوژه دچار مشکل شود.

با این حال، با کمی آزمایش در شرایط نوری مناسب همچنان می توانید، تصاویر پرتره خوبی بگیرید. در محیط هایی با نور کم، نباید انتظار بالایی از  گوشی هایی در این رنج قیمت داشته باشید.

با این وجود، A24 به لطف فناوری OIS خود می تواند تصاویر مناسبی را در نور کم ایجاد کند.

حالا بیایید A25 را مورد بررسی قرار دهیم که دارای 3 دوربین مشابه A24 است. دوربین اولیه آن دارای یک سنسور 50 مگاپیکسلی است که تفاوتی با A24 ندارد.

با این حال، با توجه به پردازنده متمایز و واحد پردازش تصویر، که در بخش بعدی توضیح داده خواهد شد، ممکن است تغییرات جزئی در کیفیت تصویر وجود داشته باشد.

کنتراست و دامنه دینامیکی تصاویر گرفته شده توسط این دوربین افزایش یافته است و رنگ‌ها کمی زنده ‌تر به نظر می‌رسند، این ویژگی مشترک در همه گوشی‌های سامسونگ است.

در عکس‌های پرتره، سوژه اصلی به ‌طور برجسته ‌تری از پس ‌زمینه جدا می‌شود و در نتیجه تصاویر با کیفیت ‌تری نسبت به A24 می توان از آن انتظار داشت.

آ بیست پنج هم تقریبا مثل آ بیست چهار مجهز به لرزشگیر اپتیکال است و شما این قابلیت را دارید  تا تصاویر واضح تر و با کیفیت تری را حتی در شرایط کم نور بگیرید.

 ارزیابی قابلیت های لنزهای فوق عریض

دوربین جلو A24 یک سنسور فوق عریض پنج مگاپیکسلی دارد که کیفیت عکس پایین تری به نسبت  دوربین اصلی ارائه می دهد.

با این حال، هنوز هم با زاویه دید 123 درجه خود به نسبت سایر رقبای خود بهتر عمل کرده و امکان ثبت تصاویر گسترده تر را فراهم می کند.

از سوی دیگر، دوربین دوم تا 8 مگاپیکسل ارتقا یافته و در نتیجه تصاویر با جزئیات بیشتری می توان از آن انتظار داشت.

اگرچه زاویه دوربین در 120 درجه کمی باریک تر است، اما همچنان از سایر تلفن های مجهز به دوربین فوق عریض 117 درجه پیشی می گیرد.

مقایسه کارایی دوربین های ماکرو

دوربین نهایی در آ 24 یک سنسور ماکرو دو مگاپیکسلی دارد که متاسفانه کیفیت آن  کمی پایین است.

دوربین‌های ماکرو معمولاً برای گرفتن سوژه‌ها از نزدیک استفاده می‌شوند، اما معمولاً در عکاسی روزمره نمی توان از آن ها انتظار بالایی داشت.

دوربین سوم A25 نسبت به سال گذشته بدون تغییر باقی مانده است و دارای همان سنسور دو مگاپیکسلی با کیفیت یکسان است.

مقایسه A24 و A25 سامسونگ
مشخصات گوشی موبایل سامسونگ Galaxy A24 4G

فیلمبرداری با کدام مدل بهتر است؟

کمی باید شما را خوشحال کنیم، چرا که سامسونگ توانسته تا کیفیت بهتری برای فیلم برداری در سری های جدید خود ایجاد کند.

در حالی که A24 می ‌توانست با کیفیت فول اچ ‌دی فیلم برداری کند، اما A25 قادر به ضبط ویدیو با کیفیت 4k است.

آ 24 کیفیت Full HD را با سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط می کند، در حالی که آ 25 این مقدار را به 60 فریم در ثانیه افزایش داده است.

همچنین نرخ فیلمبرداری اسلوموشن با کیفیت HD نیز از 120 فریم به 240 فریم در ثانیه افزایش یافته است. هر دو گوشی دارای OIS هستند و می توانند، فیلم‌ های خوب و بدون لرزشی را ظبط کنند.

هنگام مقایسه دوربین های دو محصول سامسونگ، مشخص می شود که این شرکت با موفقیت دوربین های نسل جدید، به ویژه در بخش فیلمبرداری را بهبود بخشیده است.

با تمام این پیشرفت ها، سامسونگ گلکسی A25 به عنوان انتخاب برتر در این رده ظاهر می شود.

کیفیت دوربین سلفی آ 24 بهتره یا آ 25

هر دو گوشی دارای دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی هستند که عملکرد تقریباً مشابه ای دارند.

کیفیت دوربین سلفی در مقایسه با مدل های دیگر در همان بازه قیمتی، چشمگیر است و جزئیات دقیق در محدوده پویا و قابل قبولی را ارائه می دهد.

شما با داشتن دوربین هر دو مدل می توانید از دوربین سلفی با امکان ضبط ویدیوهای فول اچ دی با سرعت 30 فریم بر ثانیه و همچنین برقراری تماس های ویدیویی بهره مند گردید.

کدام مدل سخت و افزار و رابط کاربری بهتری دارد؟

محصول قبلی سامسونگ یعنی A24 به دلیل استفاده از پردازنده MediaTek Helio G99 با انتقاداتی مواجه شد که باعث کندی گوشی و نارضایتی کاربران گردید.

این پردازنده 6 نانومتری دارای دو هسته Cortex-A76 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با فرکانس 2 گیگاهرتز بود که حتی در انجام کارهای روزمره دچار مشکلاتی بود.

اگرچه سامسونگ بسیاری از این مشکلات را از طریق به‌ روزرسانی های اخیر برطرف کرده، اما عملکرد اجرای بازی همچنان رضایت بخش نیست و در نتیجه کاربران نمی توانند بازی هایی سنگینی مانند: Call of Duty Mobile را با کیفیت بالا در آن اجرا کنند.

با این حال، مصرف انرژی کم پردازنده همچنان مزیت قابل توجه آن است که به عملکرد چشمگیر باتری A24 کمک می کند. A24 با 4، 6 یا 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی در دسترس است.

یکی از مزیت های قابل توجه آن، قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه بدون اشغال کردن فضای دو سیم کارت است.

این بدان معناست که شما می توانید دو سیم کارت و یک کارت حافظه را به طور همزمان در A24 داشته باشید.

خوشبختانه سامسونگ این مشکل را در A25 با مجهز کردن آن به پردازنده Exynos 1280 خود حل کرده است.

این پردازنده که دارای دو هسته 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A78 و شش هسته 2.0 گیگاهرتزی می باشد، عملکرد بهینه تری را در کارهای روزمره با کمترین کندی ارائه می کند.

در مقایسه کلی میان A24، A25 تا 36 درصد پردازش تک هسته ای بهتر و تا 10 درصد در پردازش چند هسته ای بالاتری دارد. تنها نقطه ضعف آن مصرف بیشتر باتری است.

علاوه بر این، پردازنده Exynos 1280 برخلاف G99 از فناوری 5G پشتیبانی می کند. A25 با 6 یا 8 گیگابایت رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی در دسترس است.

در حالی که از کارت حافظه پشتیبانی می کند، دارای یک خشاب برای گذاشتن سیم کارت دوم است. به عبارت دیگر، می توانید از دو سیم کارت به طور همزمان استفاده کنید یا یک سیم کارت و یک کارت حافظه را انتخاب نمایید.

پخش صدا در کدام سری بهتر است؟

به تدریج بلندگوهای گوشی های هوشمند راه خود را به سمت صدای استریو پیدا کرده اند و اکنون می توانیم این نوع بلندگوها را در گوشی های ارزان قیمت مشاهده کنیم.

مدل A24 دارای یک بلندگوی مونو است که در لبه پایینی گوشی قرار گرفته است. با وجود تک کاناله بودن و با توجه به رنج قیمت گوشی، بلندی و کیفیت صدای این اسپیکر قابل قبول است.

از سوی دیگر، سامسونگ در مدل A25 با ارتقای بلندگو به استریو قدمی فراتر برداشته است. بلندگوی اصلی در لبه پایینی قرار دارد، در حالی که بلندگوی مکالمه بالای صفحه نمایش به عنوان بلندگوی دوم عمل می کند.

این تنظیم استریو در مقایسه با A24 باعث افزایش حجم و پوشش صدا شده است و کیفیت صدا نیز اندکی بهبود یافته است.

کدام گوشی ارزش خریدن دارد؟

بعد از تمامی این بررسی ها می توان به این نتیجه دست یافت که آ 25 به نسبت رقیب خود یعنی آ 24 کمی ارتقا پیدا کرده است و ایرادات آن توسط سامسونگ برطرف شده است.

قیمت گوشی آ بیست و پنج با کانفیگ 8/256 گیگ در بازه قیمتی 10.5 ملیون تومان در اسفند 1402 به فروش می رسد. اما مدل سامسونگ آ 24 با همین کیفیت و کارت حافظه 128 گیگابایتی خود تقریبا 9.5 ملیون تومان قیمت دارد.

به همین دلیل این شکاف قیمتی 1 ملیون تومانی با خرید یک کارت حافظه در مدل A25 یکسان خواهد شد.

در پایان کاملا این موضوع واضح است که سری آ 25 با داشتن دوربین با کیفیت تر، میزان ارتقای بالاتر، اسپیکر استریو و نسخه بهتر نرم افزاری آن می تواند، برنده این رقابت شود.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *