ظروف مسی

یکی از زمان‌برترین و چالش‌برانگیزترین فعالیت‌های روزانه، آشپزی است. وقتی تجهیزات و لوازم لازم برای تهیه غذاهای مختلف را نداشته باشید، این موضوع بدتر می‌شود. از ابتدا، بشقاب‌های مسی جزو پرکاربردترین ظروف و لوازم پخت‌وپز بوده است.  بسیاری از مردم عقیده دارند که پختن غذا در بشقاب‌های مسی فواید متعددی برای سلامتی و تندرستی دارد. اگر قصد خرید ظروف غذاخوری مسی رادارید، در این پست با ما همراه باشید.

ما مزایا و معایب ظروف مسی و همچنین مارک‌های برتر را در حین توصیف ویژگی‌های صفحات مسی مدرن موردبحث قرار خواهیم داد. پخت‌وپز ممکن است با ظروف باکیفیت، جذاب، امروزی و کارآمد علاوه بر قابلمه‌ها و تابه‌های مسی بسیار سرگرم‌کننده باشد. درنتیجه در این  مقاله به بررسی بهترین سرویس قابلمه ایرانی موجود در دیجی کالا خواهیم پرداخت.

مراحل ساخت ظروف‌ مسی

عکس

برای ایجاد و آماده‌سازی این ظروف باید چندین فرآیند انجام شود. ممکن است هنگام خرید این ظروف از میزان کاری که یک هنرمند یا صنعتگر برای ایجاد ظروف مسی انجام می‌دهد آگاه نباشید، اما باید از مراحل موردنیاز برای ایجاد یک دیگ مسی یا هر ظرف مسی دیگری آگاه باشید.

ساخت قالب یا بدنه ظرف مسی مرحله اولیه است. قالب‌گیری به‌عنوان مرحله اولیه تولید در ایجاد ظروف مسی جدید محسوب می‌شود.

چکش زدن ظروف مرحله بعدی است. اگر ظروف مسی را قبل از خرید به‌دقت بررسی کنید، ضربه‌های چکشی را به بدنه آن‌ها خواهید دید. افراد این کار را به‌صورت دستی انجام می‌دهند و ماشین‌های تخصصی آن را به‌طور خودکار انجام می‌دهند.

سفید کردن مرحله سوم است. این پروژه به‌عنوان قلع بندی نیز شناخته می‌شود. ظروف مسی پس از ساخته‌شدن و چکش‌کاری به رنگ سفید و قلع اندود می‌شوند.

دسته‌ها به‌عنوان مرحله چهارم به هم وصل شده و سوراخ می‌شوند. مسگران با ابزار خاصی سوراخ‌هایی را در قسمت‌های خاصی از گلدان‌های مسی یا ظروف دیگر سوراخ می‌کنند. دستگیره‌ها را با استفاده از دسته‌های مسی به آن وصل کنید.

فرآیند پولیش آخرین مرحله است. اکنون مسگران ظروف مسی جدید را صیقل می‌دهند تا آن‌ها را درخشان و براق کنند.

بهترین برند ظروف مسی در بازار ایران کدام است؟

مشخصات ظرف مسی:

  • در صورت تمایل به خرید ظروف مسی باید از خواص مس زیر آگاه باشید:
  • مس یک فلز رسانا است که به‌طور مؤثر گرما را هدایت می‌کند. به همین دلیل یکی از بهترین غذاها برای تهیه است.
  • ظروف مسی سطوحی دارند که گرما به‌طور مساوی توزیع می‌شود و بنابراین گرما را سریع‌تر حفظ می‌کنند.
  • ظروف مسی روند پخت را تسریع می‌کنند. قابلمه مسی برای خورش و سوپ خوب عمل می‌کند.
  • استفاده صحیح از ظروف مسی برای بدن و سلامتی ما بسیار عالی است.

چند تفاوت بین مس اصفهان و زنجان کدام است؟

معدن مس در چند شهر ایران ازجمله اصفهان، کاشان، زنجان، کرمان، شیراز و … صنعت بزرگی است که شاید ظروف مسی زنجان و اصفهان در این میان بیشتر از همه نامشان را شنیده باشید. آنچه مس اصفهان را از مس زنجان متمایز می‌کند، اکنون جای سؤال است. در واقع باید توجه داشت که هردوی این شهرها از مس مرغوب استفاده می‌کنند و سابقه بسیار طولانی در بخش مس دارند. تنوع و سبک این ظروف، ظروف مسی این دو شهر را از یکدیگر متمایز می‌کند.

در زنجان گزینه‌های بیشتری برای انتخاب این ظروف وجود دارد و در این شهر قابلمه‌ها، تابه‌ها و سایر وسایل مسی بیشتری نیز تولید می‌شود. اصفهان را بیشتر به خاطر ظروف مسی فیروزه‌ای‌ رنگ می‌شناسند که منبت، حکاکی و تزیین‌شده است. در زنجان انتخاب کمتری از این نوع غذای زیبا و جذاب وجود دارد.

همچنین مسگری شهر زنجان قدمت بیشتری دارد و قدمت آن به 9500 سال می‌رسد. در آخر باید به این نکته اشاره کرد که ظروف مسی اصیل زنجانی و اصفهانی هرکدام می‌توانند از بهترین نوع خود باشند.

شناسایی ظروف مسی در بازار

عکس

شما باید بتوانید قبل از خرید این ظروف جنس اصل را از تقلبی تشخیص دهید. ملاحظات زیر می‌تواند به شما در شناسایی غذاهای مسی اصیل کمک کند.

ظروف مسی اصلی بسیار درخشان و براق هستند. در هنگام خرید ظرف مسی، اگر مشاهده کردید که فاقد درخشندگی و درخشندگی لازم و تیره و کدر هستند، می‌توانید مطمئن باشید که کیفیت پایینی دارند.

وزن مناسب: ظرف‌های مسی معتبر نباید وزن سبکی داشته باشند. این نشان می‌دهد که آن‌ها از ورقه‌های شکننده و نازک ساخته‌شده‌اند که دوام خاصی ندارند. اگر قصد خرید قابلمه مسی یا سایر تجهیزات پخت‌وپز رادارید، باید به وزن آن‌ها و ضخامت ورقی که در ساخت آن‌ها استفاده‌شده است دقت کنید.

صافی و یکنواختی سطوح ظروف: سطوح داخلی و خارجی ظرف‌هایی که جنس مسی دارند، باید کاملاً صاف و عاری از هرگونه فرورفتگی، سوراخ، زنگ‌زدگی یا پوسته‌پوسته شدن باشد. کیفیت آبکاری قلع: ظروف مسی باید دارای آبکاری سفید باکیفیت باشند. این نشان می‌دهد که فضای داخلی صفحات کاملاً درخشان و سفید است، به‌طور یکنواخت سفید شده است، بدون لکه یا لکه‌های سیاه است و کاملاً سفید است.

کیفیت چکش‌کاری باید بسیار منظم، ثابت و درجه‌یک باشد. چکش‌کاری که اغلب با دست انجام می‌شود پرهزینه‌تر و جذاب‌تر است.

قبل از خرید ظروف مسی، از کیفیت قالب آن‌ها آگاه باشید. چسباندن درب ظرف به آن باید ساده باشد و دسته‌ها باید محکم در جای خودجوش داده شوند.

استفاده از آهنربا: آهنرباها به سمت مس واقعی کشیده نمی‌شوند. اگر آهنربا به ظروف مسی بچسبد، می‌توانید به‌دروغ بودن آن پی ببرید.

اگر رنگ ظروف مسی شما پس از تمیز کردن با رب یا محلول سرکه و نمک تیره شد، اصل نیستند.

مزایای خرید ظرف‌های مسی برای خانه

عکس

برای محافظت از سلامتی، نیاکان ما فکر می‌کردند که خرید ظروف مسی مزایای زیادی دارد. مهم‌ترین مزایای استفاده از ظروف مسی در اینجا به‌اختصار موردبحث قرار می‌گیرد.

به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی قوی، مس از بدن ما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. در صورت خرید و استفاده از ظروف مسی، سیستم ایمنی بدن شما تقویت می‌شود.

بازسازی سلول توسط مس کمک می‌کند.

مصرف مس به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، سرطان، بیماری آلزایمر و آسیب مغزی و همچنین بیماری‌های چشمی، قلبی و عضلانی کمک می‌کند.

مس روند پیری را کند می‌کند. این ماده شیمیایی به لطف قابلیت‌های آنتی‌اکسیدانی و بازسازی سلولی به شادابی و تجدید پوست ما کمک می‌کند.

یکی دیگر از وظایف مس، سنتز ملانین است. ملانین یک جزء حیاتی و ضروری در سنتز رنگ‌هایی است که در مو، چشم و پوست دیده می‌شود. این ماده به‌وفور سرشار از مس است.

مس همچنین به جذب آهن در بدن کمک می‌کند و عملکرد سیستم عصبی را افزایش می‌دهد. یکی از مزایای اضافی مس در بدن پیشگیری و درمان کم‌خونی است.

یکی دیگر از مزایای مهم مس خواص ضد میکروبی آن است. استفاده از ظروف مسی رشد و تکثیر باکتری‌ها و میکروب‌ها را متوقف می‌کند.

معایب و زیان‌های ظروف مسی برای استفاده

عکس

با دانستن مزایای استفاده و خرید ظروف مسی، ممکن است کنجکاو باشید تا در مورد معایب ظروف مسی و مضر بودن یا نبودن آن‌ها برای بدن و سلامتی ما بدانید. پاسخ به این پرسش در زیر ارائه‌شده است.

اگر لبه‌های ظروف مسی دارای خراش یا لکه باشند، مشکلات زیادی خواهید داشت زیرا قلع کاری نامناسب است.

هنگام خرید ظروف غذاخوری مسی باید به کیفیت آبکاری قلع توجه کنید. به‌منظور جلوگیری از آزار و اذیت عیوب صفحات مسی، باید ظروف خود را نیز مرتباً قلع‌وقمع کنید. هنگامی‌که ظروف مسی پوشش ضخیم وبرتری از قلع ندارند، مسائل زیر به وجود می‌آیند:

در این ظروف غذا مقداری از ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد.

مقدار زیادی مس در هنگام گرم شدن غذا وارد غذا شده و در کبد ما رسوب می‌کند. کبد ما درنهایت به دلیل محتوای بیش‌ازحد مس از کار می‌افتد. حتی می‌تواند در شرایط شدید منجر به مرگ شود.

کودکانی که در طول زمان بیش‌ازحد از ظرف‌های با جنس مس استفاده می‌کنند ممکن است دچار مشکلاتی مانند غم و اندوه، بی‌خوابی و بیش فعالی شوند.

در ظروف مسی فاقد قلع یا در ظروف با پوشش قلع آسیب‌دیده، غذا به‌سرعت تجزیه می‌شود. در موارد خاص، حتی می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند جذام شود.

مسمومیت غذایی ناشی از پختن غذاهای اسیدی در ظروف مسی است.

مطمئن شوید که داخل ظرفی که خریداری می‌کنید سفید نشده باشد. برای بدن، سرب یک سم سمی است. این ماده هنگام پختن در قابلمه مسی با غذا مخلوط می‌شود و جذب بدن می‌شود.

طریقه استفاده و نگه‌داری کردن از ظروف مسی در خانه

عکس

اکنون‌که ظرف جدید موردنظر خود را انتخاب و خریداری کرده‌اید، باید دانش کافی در مورد نحوه استفاده و مراقبت از ظروف مسی جدید داشته باشید. استفاده از قابلمه مسی و سایر ابزارهای آشپزی بسیار آسان، کاربردی و سودمند است. برای استفاده و حفظ سلامت ظروف مسی نو یا مستعمل به نکات زیر توجه کنید.

سه لیوان شیر مخلوط شده با مقداری آب را قبل از استفاده از قابلمه‌های مسی تازه یا تازه کنسرو شده بجوشانید. بعدازآن تمام بشقاب را با شیر بشویید. این ظرف شمارا تمیز می‌کند و طول عمر قلع داخل آن را افزایش می‌دهد.

برای جلوگیری از آسیب دیدن قلع داخل در هنگام استفاده از این ظروف برای پخت‌وپز، ترجیحاً از کفگیر و ملاقه چوبی استفاده شود.

قبل از استفاده، ظروف مسی را به‌درستی تمیز کنید.

حرارت زیر این غذاها را کاهش دهید. یک هادی قدرتمند مس است.

و گرمای شدید باعث سوختن قلع ظروف می‌شود.

هرگز غذا را برای مدت طولانی در این ظروف نگهداری نکنید.

این ظروف را در فواصل زمانی معین قلع بندی کنید تا از مشکلات سلامتی جلوگیری کنید.

مطمئن شوید که ظروف شما باکیفیت، ضخیم و یکدست هستند.

پختن غذاهای اسیدی در ظروف مسی هرگز ایده خوبی نیست. اضافه کردن لحظه آخری به غذا باید ترشی خورش باشد.

پخت‌وپز در این ظروف باید در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

راهای تمیز کردن ظروف مسی

عکس

اکنون‌که از ویژگی‌ها، مزایا و معایب ظروف مسی و همچنین نحوه استفاده و نگهداری از آن‌ها مطلع شدید، بهتر است در خصوص نظافت این ظروف اطلاعات کافی داشته باشید.

صفحات مسی را نباید در ماشین ظرف‌شویی شست. پس از شستن، آن‌ها را به‌سرعت خشک‌کنید.

ظروف مسی نباید داخل آن سیم‌کشی شوند. این باعث خوردگی پوشش قلع داخل می‌شود. اگر کف ظرف بسته است، آب اضافه کنید و اجازه دهید محتویات آن جدا شود. پس‌ازآن، با استفاده از یک اسکان ملایم، فضای داخلی قابلمه مسی را تمیز کنید.

برای درخشش بیرونی بشقاب‌های مسی از رب گوجه‌فرنگی، رب انار، رب آلو و یا هر رب‌ترش دیگری استفاده کنید. مقداری از این خمیرها را روی سطح ظروف مسی بمالید و بعد از چند دقیقه آن را با برس سیمی یا اسکان کاملاً تمیز کنید.

همچنین می‌توانید آب‌لیمو یا دوغ را بانمک ترکیب کنید. این مخلوط را روی سطوح مسی بیرونی ظروف بمالید و بعد از مدتی آن‌ها را با آبکش بشویید. ظروف مسی شما مانند روز اول با استفاده از این فن درخشان و براق خواهند بود.

استفاده از محلول سرکه و جوش‌شیرین برای برق انداختن سطح این ظروف فن دیگری است. این ترکیب را روی ظروف مسی بمالید و بعد از چند دقیقه آن را به‌طور کامل با اسکان بردارید.

با مخلوط کردن آرد سفید، نمک و سرکه، یک خمیر صاف را روی سطح ظرف مسی خود بمالید. ظروف مسی شما با استفاده از این مخلوط به‌طور جادویی برق می‌گیرند.

چکیده کلی از راهنمای خرید ظروف مسی در بازار

عکس

ظرفه هایی که از مسی ساخته شده‌اند، علاوه بر زیبایی دارای یک سری کیفیت و مزیت‌های دیگر نیز هست که در این پست به آن‌ها پرداخته‌ایم. ظرف‌های مسی جدید کاربردی و کارآمد هستند و همچنین طرح‌هایی نفیس، مدرن، دوست‌داشتنی و امروزی ارائه می‌دهند. ازآنجایی‌که مس یک رسانای قوی است و گرما را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند و درعین‌حال به‌طور یکنواخت پخش می‌شود، همه خورش‌ها طعم بهتری دارند و در قابلمه مسی پخته می‌شوند.

از مزایای خرید ظرف مسی مرغوب می‌توان به رفع کم‌خونی، جذب بهتر آهن، تولید ملانین، خاصیت ضد میکروبی، جلوگیری از پیری زودرس، مبارزه با بیماری‌های قلبی و عضلانی، سرطان، دیابت و … اشاره کرد. ظروف مسی که کیفیت خوبی ندارند عبارت‌اند از مسمومیت غذایی، کاهش ارزش غذایی، افسردگی، بی‌خوابی، رسوب مس در کبد و ازکارافتادن آن و حتی مرگ افراد.

ظرف‌های مسی اصلی کاملاً درخشان و سیقل هستند. آن‌ها قالب‌گیری زیبا و باکیفیت بالایی دارند. سطح صاف و یکنواختی دارند. کیفیت قلع داخل آن‌ها واقعاً بالا است. آن‌ها سبک نیستند و وزن مناسبی دارند. جذب مغناطیسی نمی‌شوند. از برترین تولیدکنندگان ظروف مسی می‌توان به الماس، آقاجانی، فیروزه، عتیقه و … اشاره کرد.

این ظروف را باید با استفاده از خمیرترش، محلول آب‌لیمو یا آب مخلوط بانمک، سرکه، جوش‌شیرین و سایر مواد مشابه تمیز کرد تا مانند روز اول بدرخشند و برق بزنند. بااین‌حال، ظروف و قسمت کنسرو شده آن‌ها را هرگز نباید با این مواد پرکنید.

حالا که از مزایا و معایب آن و همچنین نحوه تشخیص بشقاب‌های مسی اصیل آگاه هستید، نظر شما در مورد خرید ظروف مسی چیست؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *